Przejdź do treści Przejdź do stopki
Aktualności

Aktualności

Silnik o mocy 8 kW umieszczony w tylnym kole, fot. Zbigniew Sulima, Biuletyn AGH

Prezentacja terenowego motocykla elektrycznego E-Moto AGH

19 lipca na terenie kampusu AGH odbyła się prezentacja terenowego motocykla elektrycznego skonstruowanego przez zespół E-Moto AGH.

Terenowy motocykl elektryczny E-Moto AGH jest pierwszym tego typu pojazdem, który powstał w Akademii Górniczo-Hutniczej. Zastosowanie alternatywnego źródła energii do zasilania napędu daje przewagę nad pojazdami z silnikiem spalinowym, eliminując nie tylko problem zanieczyszczenia, ale również hałas towarzyszący pracy silnika.

W prezentacji uczestniczyli m.in. Prorektor ds. Nauki AGH prof. Andrzej R. Pach, władze Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki, władze Wydziału Energetyki i Paliw oraz przedstawiciele firm wspierających projekt.

– Chciałabym pogratulować Wam wysokich miejsc w zawodach. Tego typu sprzęt wymagał kooperacji wielu specjalistów z różnych obszarów. Trzeba powiedzieć, że jest to duże osiągnięcie, tym bardziej, że motocykl powstał w bardzo krótkim czasie. Cieszę się niesamowicie, że przy tego typu projektach współpracują studenci z różnych wydziałów, wykorzystując potencjał, jaki stwarza AGH – powiedział podczas prezentacji prof. Andrzej R. Pach.

Najważniejsze parametry motocykla:

  • innowacyjne rozwiązanie: silnik w piaście tylnego koła o mocy stałej 8 kW (chwilowej 14 kW),
  • baterie litowo-jonowe o pojemości 54 Ah, 3,2 kWh,
  • zasięg na baterii: ok. 100 km/1h pracy w terenie,
  • rama autorskiej konstrukcji wykonana z chromo-molibdenu,
  • wahacz autorskiej konstrukcji ze stali 355,
  • obudowa z włókna węglowego,
  • komputer pokładowy wyświetlający wszystkie parametry jazdy,
  • dedykowana aplikacja na smartfona umożliwiająca zdalną komunikację,
  • prędkość maksymalna: 80 km/h.

 

E-Moto AGH składa się z 25 osób z trzech kół naukowych. SKN Mechaników z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki – koordynator projektu – zajmuje się konstrukcją, napędem i częścią mechaniczną pojazdu, SKN Hydrogenium z Wydziału Energetyki i Paliw odpowiada za układ zasilania oraz baterię, SKN Telephoners z Wydziału Informatyki Elektroniki i Telekomunikacji zajmuje się komunikacją bezprzewodową. Opiekunem naukowym projektu jest dr inż. Krzysztof Zagórski.

Osobami odpowiedzialnymi za poszczególne części są:

  • team leader: Maciej Padamczyk,
  • część mechaniczna: Jacek Krupa, Michał Lachendro, Wiktor Nowak, Jarosław Ilnicki,
  • kompozyty: Albert Rembisz,
  • elektronika i oświetlenie: Adam Guzik, Mateusz Bochyński,
  • elektryka i napęd elektryczny: Tomasz Muszyński, Maciej Padamczyk,
  • baterie:
    - koordynator zespołu ds. zasilania: Sylwester Bednarczyk,
    - laboratoryjne testy ogniw Li-ion: dr inż. Dominika Baster, dr inż. Andrzej Kulka, Łukasz Kondracki, Sławomir Kot,
    - projekt i konstrukcja baterii akumulatorów: Kacper Cichy, Mateusz Chołody, Piotr Paziak, Paweł Obal, Szymon Sendłak, Filip Hartman,
    - ładowanie i battery management system: Gabriela Ważny, Dawid Przyczyna, Marcelina Bury,
  • telekomunikacja: SKN Telephoners: Krystian Bytnar, Tomasz Spyrka, Michał Lewicki, Andrzej Małota, Paweł Kozłowski,
  • druk 3D: Artur Gęgotek, Marek Machnicki,
  • marketing: Szymon Kurpiel i Maciej Majewski.


Debiutujący na zawodach SmartMoto Challenge, które odbyły się w dniach 6-9 lipca w Barcelonie, E-Moto AGH zajął czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej. Studenci z AGH okazali się najlepsi w trzech konkurencjach: autocross – przejazd toru przez dwóch kierowców, slalom na asfalcie oraz rozwiązania mechaniczne motocykla i układ hamulcowy. Drużyna została też uznana za najlepiej prezentujący się nowy zespół podczas zawodów. Sędziowie szczególnie docenili całą część mechaniczną. Studenci zapowiadają, że powstanie kolejny motocykl z myślą o kolejnym starcie za rok.

Stopka