Przejdź do treści Przejdź do stopki
Aktualności

Aktualności

Na pierwszym planie widać postawione na podłodze cztery drogowe pachołki w kolorze żółto-czarnym. Za nimi zaparkowany jest bolid – widać jego całą lewą stronę. Jest koloru czarnego, z bladoniebieskimi elementami graficznymi. Z tyłu umieszczony jest napis AGH UST, z przodu element graficzny z hasłem „10 years of AGH Racing”. Za bolidem w rzędzie stoi ponad 20 osób – kobiet i mężczyzn. Większość z nich to studenci należący do zespołu AGH Racing.

W AGH powstał pierwszy w Polsce bolid autonomiczny

Działający w AGH akademicki zespół wyścigowy AGH Racing zaprezentował pierwszy w Polsce bolid autonomiczny stworzony na bazie regulaminu zawodów Formuła Student.

Po konstrukcjach spalinowych i elektrycznych przyszedł czas na stworzenie pojazdu w pełni autonomicznego. Najnowszy bolid skonstruowany przez studentów bazuje na platformie jednego z poprzedników, modelu elektrycznego. Moduł obliczeniowy obsługujący jazdę autonomiczną zamontowany jest w tylnej części bolidu. Oprócz niego do bolidu dodany jest lidar kamery stereo oraz inne czujniki, które dostarczają informacje niezbędne do określenie prawidłowego toru jazdy. Najnowszy bolid RTD1.0 wyposażony jest w silnik elektryczny o mocy 80 kW. Pojazd waży 190 kg, a pierwszą setkę osiąga w 3,8 s.

Lider zespołu Bartosz Gajewski podkreśla:
– Dla całego naszego zespołu jest to duże osiągniecie. Warto pamiętać, że przez ostatnie 10 lat pracowaliśmy nad pojazdami spalinowymi i elektrycznymi. Rezultatem tych prac było zaprezentowanie dwóch pierwszych w kraju bolidów elektrycznych. Teraz całe nasze dotychczasowe doświadczenie, wiedza naszych poprzedników zaowocowała i dzięki temu możemy pochwalić się pierwszą w Polsce konstrukcją w pełni autonomiczną. Pozwoli nam to na starty w konkurencjach Formuły Student dla pojazdów autonomicznych. Na nadchodzący sezon spoglądamy z dużym optymizmem i nadziejami na zdobycie kolejnych trofeów.

Twórcy podkreślają, że największym wyzwaniem było przejście z etapu symulacji do rzeczywistych przejazdów bolidem. Autonomiczny pojazd RTD1.0 bazuje na sprawdzonej elektrycznej konstrukcji bolidu LEM. Pojazdy elektryczne z modułami jazdy autonomicznej to aktualnie zyskujący coraz większe znaczenie segment branży motoryzacyjnej wpisujący się w trend elektromobilności. Zespół koncentruje się obecnie na dalszym rozwoju nowoczesnych technologii w motoryzacji, z naciskiem na wykorzystanie ekologicznych źródeł zasilania oraz materiałów neutralnych dla środowiska.

Zaprezentowany bolid to dziesiąta z rzędu konstrukcja Koła Naukowego AGH Racing. Możliwości najnowszej maszyny studenci będą mogli sprawdzić już niebawem na zawodach międzynarodowych na Węgrzech, w Hiszpanii i we Włoszech.

Szczegółowe informacje dotyczące zespołu AGH Racing, na który aktualnie składa się ponad 100 członków pracujących w dziewięciu sekcjach, dostępne są na stronach: www.racing.agh.edu.pl oraz www.facebook.com/aghracing

Stopka