Przejdź do treści Przejdź do stopki
Aktualności

AGH Solar Boat i „Barka” wracają z sukcesem zza oceanu

Zdjęcie członków zespołu (pięć osób) oraz łodzi Barka na tle akwenu wodnego. Młodzi ludzie ubrani są w identyczne, białe koszulki polo z logotypem AGH Solar Boat. Zdjęcie wykonane w słoneczny dzień.

fot. archiwum AGH Solar Boat

AGH Solar Boat i „Barka” wracają z sukcesem zza oceanu

Drugie miejsce w ogólnej klasyfikacji oraz drugie miejsce w konkurencji Design Documentation – z takim sukcesem z międzynarodowych zawodów RoboBoat w USA wracają AGH Solar Boat i skonstruowana przez zespół łódź autonomiczna „Barka”.

RoboBoat – międzynarodowe zawody zespołów studenckich projektujących autonomiczne, zrobotyzowane łodzie odbyły się w dniach 5–11 lutego 2024 r. w Nathan Benderson Park w Sarasocie na Florydzie, USA. Do rywalizacji zakwalifikowało się 16 zespołów z sześciu krajów: Kanady, Indonezji, Meksyku, Turcji, Stanów Zjednoczonych oraz Polski (poza AGH Solar Boat startował także zespół z Politechniki Gdańskiej z konstrukcją SimLE SeaSentine). Wszystkie drużyny przeszły kontrolę bezpieczeństwa, ale do finału zakwalifikowało się 15 z nich.

AGH Solar Boat na zawodach RoboBoat reprezentował 6-osobowy zespół składający się z osób odpowiedzialnych za konstrukcję, elektrykę i elektronikę, oprogramowanie oraz marketing. Rywalizująca z innymi konstrukcjami studenckimi „Barka” to modułowy katamaran mierzący 1,3 m długości i 0,75 m szerokości. Wyposażona jest m.in. w system wizyjny i sieć neuronową. Kadłub wykonano z włókien bazaltowych, które umożliwiają przenikanie pola magnetycznego. Ponadto „Barka” została wyposażona w ramię robotyczne, które ma na celu autonomiczne wyławianie obiektów z wody. Cała konstrukcja jest lekka i wytrzymała.

fot. archiwum AGH Solar Boat

Zdjęcie Barki na wodzie. Łódź wygląda jak mini wersja katamaranu z dwoma czarnymi panelami i szarym kadłubem. Na boku jednego z paneli widoczny napis z nazwą łodzi.

Pierwszym etapem zawodów była inspekcja techniczna sprawdzająca przede wszystkim bezpieczeństwo elektryczne łodzi. Zespół AGH Solar Boat przeszedł ją bez problemów i ukończył jako pierwsza drużyna. Kolejnym wyzwaniem było wykonanie dwóch zadań kwalifikacyjnych: Navigation Channel oraz Follow the Path. Również te zadania poszły bardzo łatwo i zespół – ponownie jako pierwszy – zakwalifikował się do finału. Drużyna z AGH zaliczyła trzy próby przepłynięcia toru i cztery zadania finałowe: Navigation Channel (przepłynięcie pomiędzy dwiema parami bramek zbudowanych z czerwonych i zielonych boi), Follow the Path (wpłynięcie w kręty tor i autonomiczne pływanie pomiędzy czerwonymi i zielonymi bojami, z ominięciem czarnych i żółtych, przy równoczesnym ich zliczaniu), Speed Challenge (start z bramki i jak najszybsze przepłynięcie toru z ominięciem żółtej boi, powrót do bramki startowej z ominięciem kolizji z niebieską boją), Return to Home (powrót do punktu startowego). „Barka” musiała samodzielnie wykonywać te zadania, omijać autonomicznie boje o określonym kolorze i pływać wyznaczonym szlakiem. Nie pomagały w tym warunki atmosferyczne. Wszystkie drużyny zmagały się z silnym wiatrem, falami oraz słońcem, które, padając pod niekorzystnym kątem, potrafiło w kamerze wizyjnej przekłamywać kolory boi, co utrudniało detekcję obiektów i autonomiczne pływanie.

W konkurencji Design Documentation oceniane były m.in. prezentacja na temat użytych w łodzi technologii i zastosowanych rozwiązań, raport techniczny, a także przygotowane specjalnie na zawody, przedstawiające zespół i projekt strona internetowa oraz film.

Przypomnijmy, że nie był to debiut „Barki” w RoboBoat – w poprzedniej edycji zawodów łódź zdobyła nagrodę dla najlepszej konstrukcji autonomicznej.

Opiekunem naukowym AGH Solar Boat jest dr inż. Krzysztof Sornek z Wydziału Energetyki i Paliw.

fot. archiwum AGH Solar Boat

Grupowe zdjęcie członków i członkiń AGH Solar Boat (dwie studentki, czterech mężczyzn). Stoją na trawniku, trzymając w dłoniach flagę AGH. Zdjęcie wykonane w słoneczny dzień, w parku. Za plecami osób na zdjęciu widoczne krzewy, palmy i ścieżka.

Stopka