Absolwentki i absolwenci AGH rozpoczną staże w ośrodkach Europejskiej Agencji Kosmicznej

Grafika z nazwą i logotypem ESA. W tle zdjęcie przestrzeni kosmicznej.

Dwie absolwentki i trzech absolwentów AGH rozpocznie prestiżowe dwuletnie staże w ośrodkach Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Narodowy Program Stażowy (National Trainee Programme) w strukturach ESA umożliwia osobom, które ukończyły renomowane polskie i zagraniczne uczelnie, udział w kluczowych przedsięwzięciach naukowych i technologicznych Agencji.

Stażyści i stażystki zyskają cenne doświadczenie zawodowe w środowisku międzynarodowym w takich obszarach jak: inżynieria systemowa; montaż, integracja i testowanie stacji kosmicznej Lunar Gateway; budowa centrum analogowego powierzchni Księżyca; kontrola misji i wsparcie dla załogowych lotów kosmicznych; technologie związane z obserwacją Ziemi. Dwuletnie staże w ESA umożliwią także poznanie funkcjonowania Agencji od strony praktycznej oraz pozyskanie wiedzy i umiejętności, które będą mogły być wykorzystywane w polskim sektorze kosmicznym. To także szansa na kontynuowanie kariery w ESA, po zakończeniu stażu.

Polska przystąpiła do National Trainee Programme dzięki umowie podpisanej w ubiegłym roku między Ministerstwem Rozwoju i Technologii a Europejską Agencją Kosmiczną. Prace koordynowała Polska Agencja Kosmiczna (POLSA).

Spośród 52 zgłoszeń, który wpłynęły do ogłoszonego przez POLSĘ pierwszego naboru, zostało wyłonionych 14 osób (pięć stażystek i dziewięciu stażystów), które będą mieć wyjątkową szansę rozwijania swoich kompetencji pod okiem ekspertów ESA. Wybrane osoby mają wysokie kwalifikacje i szerokie doświadczenie: interesują się zaawansowanymi technologiami i misjami kosmicznymi, uczestniczą w realizacji skomplikowanych projektów, aktywnie działały w naukowych kołach studenckich oraz w Radzie Studentów przy POLSA.

Zakończony w marcu br. nabór to pierwszy z dwóch zaplanowanych przez POLSĘ. Finalnie do 2025 r. na dwuletnie płatne staże skierowanych ma być 30 osób.

Stażystki i stażyści z AGH

Rafał Sawa
Absolwent kierunków Energetyka (Wydział Energetyki i Paliw AGH) i Ekologiczne Źródła Energii (Wydział Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska AGH) oraz programu Erasmus+ w Instituto Superior Técnico w Lizbonie. W trakcie studiów należał do kół naukowych Eko-Energia i AGH Solar Boat Team, gdzie wraz z innymi studentami i studentkami realizował projekty z zakresu energii odnawialnej z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii znajdujących zastosowanie w przestrzeni kosmicznej. Reprezentant uczelni w Akademickich Mistrzostwach Polski w żeglarstwie, wieloletni działacz ZHP i programu Mentor Erasmus Student Network.

Kamil Serafin
Absolwent Automatyki i Robotyki na Wydział Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Inżynierii Biomedycznej. Członek zespołu studenckiej misji KRAKsat (piątego polskiego satelity), jeden ze współzałożycieli koła naukowego SatLab AGH, pracującego obecnie nad projektem nanosatelity HYPE. Wielokrotny uczestnik szkoleń i warsztatów Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA Academy) w zakresie inżynierii systemowej oraz planowania misji obserwacyjnych i międzyplanetarnych. Uczestnik Alpbach Summer School 2023 oraz NASA TransAtlantic Training 2023. Członek jury podczas zawodów European Rover Challange. W pracy inżynierskiej i magisterskiej badał sposoby na wykorzystanie kamer obserwacyjnych umieszczonych na pokładzie satelitów do określenia ich orientacji na orbicie Ziemi oraz Księżyca. Laureat programu Polish Space Fellowship Program, dzięki któremu już podczas studiów nabywał doświadczenie związane z pełnoprawnymi projektami kosmicznymi w GMV Innovating Solutions.

Maciej Skorupski
Absolwent kierunku Inżynieria Materiałowa na Wydziale Inżynierii Materiałowej i Ceramiki. Inżynier ds. analiz w Sener Aerospace & Defence, gdzie zajmuje się przygotowaniami do przyszłych misji Europejskiej Agencji Kosmicznej m.in. Comet Interceptor i FORUM. Działał w studenckich kołach naukowych jako przewodniczący zarządu i lider sekcji kosmicznej KN Nucleus oraz członek projektów kosmicznych w KN AstroBio. Laureat programów (Polish Space Fellowship Program, Liderzy Innowacji Kancelarii Prezesa Rady Ministrów) oraz stypendiów (Management of Technology by Massachusetts Institute of Technology, Digital Business by University of Chicago). Brał udział w stażu badawczym w Kumamoto University w Japonii, gdzie jako członek zespołu Thermoelectric Research Laboratory prowadził badania dotyczące syntezy metalicznych nanomateriałów za pomocą metod Pulsed Plasma in Liquid oraz Ultra-high pressure dynamic compression do zastosowania w modułach termoelektrycznych dla sektora kosmicznego. Finalista rankingu Forbes 25under25 w kategorii Nauka, członek Rady Studentów przy Prezesie Polskiej Agencji Kosmicznej.

Marcelina Stasik
Absolwentka kierunku Inżynieria Materiałowa na Wydziale Inżynierii Materiałowej i Ceramiki. Inżynier technologii kosmicznych, kwantowych i materiałowych. Członkini Rady Studentów przy Prezesie POLSA. Stypendystka programów Massachusetts Institute of Technology w USA oraz Kumamoto University w Japonii. W 2023 r. znalazła się na liście Forbes 25under25 w kategorii Nauka. Swój sukces zawdzięcza implementacji niecodziennych rozwiązań z pogranicza fizyki, chemii i inżynierii materiałowej w rozwiązywaniu problemów technologii kosmicznych. Angażuje się w działania społeczne i aktywności na rzecz rozwoju polskiej nauki i technologii. Ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną w klasie gry na skrzypcach oraz Studio Baletowe Opery Krakowskiej.

Iga Szczęśniak
Absolwentka AGH (kierunek Geoinformatyka na Wydziale Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska) oraz Aalto University w Finlandii. Pracuje obecnie jako Earth Observation Project Developer w Atlantic International Research Centre, organizacji specjalizującej się w badaniach innowacyjnych zastosowań danych obserwacji Ziemi dla obszaru Atlantyku. Zdobyła międzynarodowe doświadczenie w sektorze satelitarnym poprzez staże i szkolenia, m.in. w Europejskiej Agencji Kosmicznej oraz Instytucie Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Jej zainteresowania skupiają się na aplikacjach danych satelitarnych oraz Internet of Things w kontekście badania zmian klimatycznych oraz geo-intelligence. Zależy jej na komercjalizacji technologii kosmicznych oraz zwiększeniu obecności kobiet w branży kosmicznej i STEM. Jest zaangażowana w programy takie jak Master Program in Space Entrepreneurship oraz Space4Women, które wspierają rozwój przedsiębiorczości kosmicznej oraz promocję kobiet w tej dziedzinie.