Przejdź do treści Przejdź do stopki
Aktualności

Nowe multitechnologiczne laboratorium dydaktyczne druku 3D

Zdjęcie wykonane w laboratorium. Troje młodych ludzi ma założony na głowy specjalistyczny sprzęt przypominający zabudowane okulary VR. W dłoniach trzymają rodzaj bezprzewodowych uchwytów, którymi manipulują. Pomiędzy stojącymi w laboratorium młodymi ludźmi widoczny jest wygenerowany przez nich trójwymiarowy obraz przedmiotu w kolorze żółtym.

fot. archiwum Wydziału Metali Nieżelaznych

Nowe multitechnologiczne laboratorium dydaktyczne druku 3D

Na Wydziale Metali Nieżelaznych uruchomiono dydaktyczne Laboratorium Prototypowania i Druku 3D. Mogą z niego korzystać przede wszystkim studenci i studentki kierunku Ekoprojektowanie i Cyfryzacja Technologii Materiałowych, który od bieżącego roku akademickiego prowadzą wspólnie dwa wydziały: Metali Nieżelaznych oraz Humanistyczny.

Dzięki dofinansowaniu z programu Inicjatywa Doskonałości Uczelnia Badawcza nowe laboratorium zostało wyposażone w najnowocześniejsze drukarki 3D oraz odpowiednie oprogramowanie narzędziowe. Osoby studiujące mają dzięki temu możliwość projektowania prototypów i ich druku 3D praktycznie wszystkimi dostępnymi obecnie w technice metodami, a nawet metodami druku 4D, które pozwalają technikami przyrostowymi wytwarzać inteligentne detale reagujące np. zmianę kształtu pod wpływem kontaktu z wodą lub wzrostu/obniżenia temperatury. Studenci i studentki poznają możliwości nowoczesnych technologii przyrostowych oraz nabywają umiejętności związane z różnymi metodami druku 3D, które wykorzystywane są w wielu branżach. Pozwala im to zrozumieć specyfikę technologii nie tylko w kontekście parametrów technicznych uzyskanego wyrobu, ale również samego procesu druku.

Ekoprojektowanie lub szerzej – zrównoważony rozwój oraz cyfryzacja i człowiek to trzy filary europejskiego przemysłu w dobie jego transformacji w stronę 5.0. Wymaga to przeniesienia znacznej części prac projektowych i walidacyjnych do środowiska wirtualnego CAD/CAM, przyspieszenia prototypowania i wytwarzania dzięki najnowocześniejszym technikom przyrostowym 3D, zmiany podejścia do projektowania procesów i produktów tak, by były bezpieczne i niezawodne, energo- i materiałooszczędne, przyjazne dla środowiska oraz lepiej odpowiadały potrzebom użytkowników i użytkowniczek. Są to wyzwania, które stają się obecnie istotnym elementem kształcenia osób studiujących, wpisanym w strategię AGH i misję Wydziału. – podkreśla Dziekan Wydział Metali Nieżelaznych prof. dr hab. inż. Tadeusz Knych.

Stopka