02.07.2021

RTC 7.0 – nowy bolid spalinowy AGH Racing


Wszystkie fotografie są autorstwa KSAF AGH

Przez ostanie dwa lata zespół AGH Racing pracował nad nowym pojazdem – bolidem spalinowym. Jak zapewniają studenci, RTC 7.0 jest ich najszybszą, najtrwalszą i najbardziej innowacyjną konstrukcją. Już niedługo maszyna wystartuje w zawodach Formula Student.

Najnowszy bolid wyróżnia się od swoich poprzedników innowacyjnymi rozwiązaniami. Studenci po raz pierwszy zastosowali w nim lekką i sztywną kompozytową konstrukcję nośną zwaną monokokiem (fr. monocoque), która zapewnia przewidywalną i zgodną z założeniami pracę zawieszenia. Świetne osiągi i dużą pewność prowadzenia umożliwiają z kolei m.in. felgi wykonane z włókna węglowego.

Odpowiednie zaprojektowanie pojazdu gwarantuje mu bardzo dobrą zwrotność i stabilność pracy elementów aerodynamicznych. Zastosowany pakiet aerodynamiczny daje ponad dwukrotnie większą siłę docisku w porównaniu z poprzednią konstrukcją spalinową, przy zachowaniu odpowiedniego chłodzenia. Zespół AGH Racing dopracował ergonomię przestrzeni wokół kierowcy – kierownica oraz fotel dopasowane są do wymagań kierowców.

RTC 7.0 jest krótszy względem swoich poprzedników i ma obniżony środek ciężkości o około 40 mm. Zasilany jest zmodyfikowanym silnikiem z Hondy CBR 600RR generującym moc 100 koni mechanicznych przy masie 195 kg.

Konstrukcja powstawała w trudnym czasie pandemii. W prace zaangażowanych było ponad 100 członków zespołu, którzy spędzili wiele miesięcy na projektowaniu, symulacjach i testowaniu.

Przypomnijmy, że AGH Racing konstruuje bolidy w trzech technologiach: spalinowej, elektrycznej oraz autonomicznej, czyli bez kierowcy. Od początku istnienia zespołu jego opiekunem naukowym jest dr inż. Daniel Prusak z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki.