Przejdź do treści Przejdź do stopki
Aktualności

Aktualności

Studenci z Koła Naukowego „MetalSoft”

Studenci z Koła Naukowego „MetalSoft”

Studenci AGH chcą pomóc chorym dzieciom

Tym razem w blogu naukowym chcemy przybliżyć Państwu doskonały pomysł studentów z Koła Naukowego „MetalSoft”Wydziału Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej AGH, którzy postanowili wykorzystać do rehabilitacji chorych dzieci Kinect – znane miłośnikom gier wideo urządzenie, które jest czujnikiem ruchu konsoli Xbox. Ich dziełem jest RehabKinect, pozwalający nie tylko zastąpić konwencjonalne narzędzia edukacyjne, ale przede wszystkim wielokrotnie skrócić czas edukacji poprzez wykorzystanie nowych technologii, przy pomocy których dzieci z niepełnosprawnością intelektualną zarazem bawią się i uczą. Na Kinecta powstało wiele gier, przez rodziców traktowanych jako mniejsze zło, bo wprawdzie pociecha spędza czas przed monitorem, ale przynajmniej nie siedzi w bezruchu. Niektóre gry wymagają całkiem sporo wysiłku, bo walki mieczem świetlnym, uniki, jazda na nartach, czy gra w tenisa wymagają zaangażowania naprawdę wielu mięśni. I to inteligentne urządzenie nasi studenci postanowili wykorzystać do szczytniejszego celu.

 

Studenci wymyślili i opracowali proste gry, które mają pomóc dzieciom usprawnić procesy myślowe, ćwiczyć koordynację ręka-oko, ale też uspokoić je i wyciszyć. Gry są różne, jednak w większości polegają na segregowaniu zbiorów przedmiotów, układaniu cyfr i liter, oglądaniu i dopasowywaniu obrazków. Idea powstania takich gier wzięła się z życia. W kręgu znajomych naszych młodych uczonych jest osoba, która pracuje w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 3 w Krakowie, opiekując się dziećmi dotkniętymi różnego stopnia dysfunkcjami. Z doświadczenia nauczycieli wynika, że maluchy znacznie chętniej biorą udział w zabawach interaktywnych niż przeglądają książeczki. – Chyba wszystkie dzieci lubią komputery i gry komputerowe. Gdy pojechaliśmy do ośrodka, gdzie dzieci niepełnosprawne są leczone, nasze gry wywołały u dzieciaków ogromne zainteresowanie. Okazuje się, że one dużo chętniej pracują, gdy widzą obraz na dużym ekranie, cieszy je, gdy mogą segregować jabłka, czy przeciągać wagoniki, lubią mieć wpływ na to, co dzieje się na ekranie – mówi dr inż. Łukasz Rauch, opiekun koła naukowego „MetalSoft”. Stąd właśnie pomysł, aby dać nauczycielom ośrodków szkolno-wychowawczych kształcących dzieci z niepełnosprawnością intelektualną dodatkowe narzędzie pomocne w pracy nad rozwojem ich podopiecznych.

 

Gry opracowane przez studentów z Akademii Górniczo-Hutniczej dzielą się na trzy kategorie: ruchowe (ćwiczące koordynację i sprawność rąk), logiczne (dzieci muszą np. z rozsypanych literek ułożyć wyrazy), a trzeci rodzaj to gry już bardziej zaawansowane, gdyż tu dziecko ćwiczy np. wodzenie jedną ręką lub dwiema równocześnie po rozmaitych kształtach, jakie widzi na monitorze (chodzi o wyćwiczenie precyzji). – To wydaje się bardzo proste, ale niektóre z tych dzieci pracują nad taką umiejętnością rok, albo i dłużej. Wszystko zależy od stopnia niepełnosprawności – podkreśla dr inż. Łukasz Rauch.

 

Prace nad projektem trwają od początku 2013 roku i są finansowane z grantu rektorskiego. W tym roku grant się kończy, ale projektanci zdążyli jeszcze wyposażyć gry w dodatkowe funkcje, bardziej przydatne nauczycielom. Wyniki każdego ucznia zapisują się w bazie danych, dzięki czemu z łatwością można dokonać analizy rozwoju dziecka, prześledzić całą historię jego pracy, sprawdzić czy zrobiło jakieś postępy, a co nadal sprawia mu trudność, nad czym jeszcze należy pracować. Nauczyciele z ośrodka zaprzyjaźnionego z naszymi studentami testowali gry przez ponad rok i nadal korzystają z nich na co dzień. Są bardzo zadowoleni z nowego narzędzia, nie mówiąc o dzieciach, które są zachwycone i chętniej pracują.

 

Wszystkie gry zostały metodycznie opracowane przy współpracy specjalistów pracujących w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 3 w Krakowie – mówi neurologopeda Klaudia Piotrowska-Madej. – Dzięki RehabKinect dzieci i młodzież, w terapii ćwiczą bardzo ważne dla ich rozwoju funkcje. Do najważniejszych z nich należy zaliczyć analizę i syntezę wzrokową niezmiernie istotną w procesie opanowania czytania, koordynację wzrokowo-ruchową niezbędną przy wykonywaniu większości czynności życiowych, a także umiejętności szkolnych takich jak pisanie, czytanie. Ponadto poprzez te programy rozwijana jest sprawność ruchowa, bardzo ważna w przypadku wszechstronnego usprawniania osób niepełnosprawnych intelektualnie. Gry z wykorzystaniem urządzenia dają niesamowitą motywację do działania i zapewniają osiągnięcie sukcesu, jednocześnie urozmaicając codzienne niezwykle trudne, intensywne ćwiczenia – wyjaśnia Klaudia Piotrowska-Madej.

 

Gry nie są rozwiązaniem komercyjnym, każdy ośrodek może dostać je za darmo, należy tylko kupić Kinect, co w tej chwili nie jest dużym wydatkiem. – W tym momencie zamykamy nasz projekt, aczkolwiek chcemy rozpropagować go wśród osób pracujących z dziećmi z dysfunkcjami umysłowymi. Zainteresowanie dydaktyków jest spore, dlatego jeździmy z prezentacjami. Zgłaszają się do nas nauczyciele, którzy mają własne pomysły na nowe gry dla swoich podopiecznych. Jeśli uda nam się pozyskać dodatkowe finansowanie, projekt z radością będziemy kontynuować – podkreśla dr Łukasz Rauch.

 

Koło naukowe „MetalSoft” powstało w roku 1996 i liczy około trzydziestu osób. Opiekunem jest dr inż. Łukasz Rauch. W ramach koła działają dwie grupy zajmujące się programowaniem w Java oraz technologiach Microsoft, a niebawem rozpocznie pracę grupa specjalizująca się w modelowaniu. Celem koła jest zachęcanie studentów do udziału w projektach badawczych prowadzonych przez naukowców i do podejmowania własnych zadań w ramach grantów rektorskich. „MetalSoft” realizuje współpracę z przemysłem poprzez spotkania z przedstawicielami wiodących firm, którzy spotykają się z naszymi studentami oferując im staże, praktyki dyplomowe i zachęcając ich do pracy w swoich firmach. Co roku w taki sposób kilku studentów znajduje zatrudnienie w renomowanych firmach, jak np. Ericpol czy eCircle.

 

Studenci projektujący gry w ramach RehabKinect realizują przy okazji swoje prace dyplomowe, bo to, co zrobili, doskonale nadaje się na pracę inżynierską. Każdy z nich opracował praktyczne rozwiązania, zaimplementował silnik do gry rehabilitacyjnej, wykonał projekt gry i jej opis. Jak to wygląda w praktyce, można zobaczyć na filmie nagranym podczas zajęć w krakowskim Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 3.

 

 

<iframe src="http://www.youtube.com/embed/8kzW1BWOZ0c?rel=0" height="293" width="520" frameborder="0"></iframe>

 

 

Cieszy, że studenci z koła „MetalSoft” podjęli się pracy, której efektów nie mierzy się finansowo. Nasi młodzi naukowcy zaangażowani w projekt RehabKinect pomagają tym, którzy pomocy potrzebują najbardziej – chorym dzieciom.

 

Tekst: Ilona Trębacz

 

Stopka