19 listopada 2013 r. Parlament Europejski przyjął rozporządzenie ustanawiające „Erasmus+”: unijny program na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu na lata 2014–2020. 3 grudnia zostało ono zatwierdzone przez Radę, a 11 grudnia podpisane przez przewodniczących obu instytucji.
Publikacja Rozporządzenia została zaplanowana na 21 grudnia br., a jego wejście w życie na 22 grudnia.
12 grudnia Komisja Europejska ogłosiła zaproszenie do składania wniosków na działania w ramach nowego Programu „Erasmus+”
Z kolei Agencja Wykonawcza EACEA w Brukseli, odpowiedzialna za wdrażanie działań centralnych w ramach Programu „Erasmus +”, prowadzi rekrutację niezależnych ekspertów dla ewaluacji i oceny projektów:
W Polsce resortami, które będą stanowić tzw. władzę krajową dla Programu „Erasmus+” są: Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwo Sportu i Turystyki.
Agencją Narodową Programu będzie Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, która do tej pory realizowała program „Uczenie przez całe życie” i „Młodzież w działaniu” (www.frse.org.pl).
MNiSW informuje, iż Program „Erasmus+” zastąpi obecnie funkcjonujące: „Uczenie się przez całe życie” (program LLP), „Młodzież w działaniu”, Erasmus Mundus, Tempus, Alfa, Edulink. Jego celem będzie wspieranie wszystkich sektorów kształcenia i szkolenia, w tym zwłaszcza kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego, uczenia się dorosłych oraz pozaformalnego uczenia się młodzieży.
Struktura Erasmusa+ obejmować będzie:
Akcje programu w obrębie kształcenia i szkolenia obejmują:
1. Mobilność edukacyjną:
— studentów oraz uczniów w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego; mobilność ta może polegać na studiowaniu w instytucji partnerskiej, odbyciu stażu lub zdobyciu doświadczenia jako uczeń, asystent lub praktykant za granicą.
— pracowników; w tym przypadku mobilność może polegać na prowadzeniu zajęć, odbyciu stażu lub profesjonalnych szkoleń za granicą.
Działanie to będzie również wspierać międzynarodową wymianę studentów i pracowników do i z krajów trzecich w zakresie szkolnictwa wyższego, a także mobilność organizowaną na podstawie wspólnych programów studiów lub projektów.
2. Współpracę na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk, w tym:
— partnerstwa strategiczne pomiędzy organizacjami lub instytucjami zaangażowanymi w edukację i szkolenie lub inne odpowiednie sektory, mające na celu opracowanie i wdrożenie wspólnych inicjatyw oraz promowanie wzajemnego uczenia się i wymiany doświadczeń.
— partnerstwa między przedsiębiorcami a instytucjami kształcenia i szkolenia. Partnerstwa te mogą mieć formę:
• sojuszy na rzecz wiedzy (Knowledge Alliances) pomiędzy instytucjami szkolnictwa wyższego i pracodawcami, które promować będą kreatywność, innowacje, przedsiębiorczość, m.in. oferując opracowywanie nowych programów nauczania i metod dydaktycznych.
• sektorowych sojuszy na rzecz umiejętności (Sector Skills Alliances) pomiędzy organizatorami kształcenia i szkolenia a pracodawcami, mające na celu promowanie zatrudnialności. Sojusze te mają się też przyczynić m.in. do tworzenia nowych dla danego sektora lub międzysektorowych programów nauczania, rozwoju innowacyjnych metod nauczania i szkolenia zawodowego.
— platformy informatyczne, obejmujące wszystkie sektory edukacji i szkoleń, w tym w szczególności e-twinning, umożliwiające wirtualną mobilność i wymianę dobrych praktyk oraz otwarcie dostępu dla uczestników z krajów sąsiedzkich.
Działanie to będzie również wspierać integrację regionalną, wymianę wiedzy i procesy modernizacji w ramach międzynarodowych partnerstw między instytucjami szkolnictwa wyższego UE i krajów trzecich, zwłaszcza przez wspólne projekty edukacyjne, a także przez promowanie współpracy regionalnej oraz Krajowe Biura Informacji.
3. Wsparcie reform polityki edukacyjnej poprzez:
— wdrażanie programu polityki Unii w dziedzinie kształcenia i szkolenia, m.in. w zakresie Procesu Bolońskiego i Kopenhaskiego.
— wdrażanie w państwach uczestniczących unijnych narzędzi przejrzystości i uznawalności kształcenia — w szczególności Europass-u, Europejskich Ram Kwalifikacji (EQF), Europejskiego Systemu Transferu i Akumulacji Punktów (ECTS), Europejskiego Systemu Transferu Osiągnięć w Kształceniu i Szkoleniu zawodowym (ECVET), Europejskich Ram ds. Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym (EQAVET), Europejskiego Rejestru Agencji Akredytacyjnych (EQAR) oraz Europejskiego Stowarzyszenia na rzecz Zapewniania Jakości Kształcenia w Szkolnictwie Wyższym (ENQA)
— wsparcie dla europejskich sieci i organizacji pozarządowych w dziedzinie edukacji i szkoleń.
— dialog polityczny z właściwymi europejskimi zainteresowanymi stronami w dziedzinie edukacji i szkoleń.
— Krajowe Ośrodki Uznawalności Akademickiej (NARIC), Eurydice, sieci Euroguidance, oraz krajowe centra Europass.
Działanie to wspierać będzie także dialog polityczny z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi.