Menu
  • Link do mapy serwisu
  • Strona główna AGH
  • News
  • AGH Main Page
 
12.12.2016

Pionierski pomysł na stworzenie geologiczno-filmowego szlaku turystycznego w Polsce nagrodzony


Laureaci konkursu Teraz Polska Promocja. Zdjęcie: K. Broszko

Filmy kręcone w Dolinie Chochołowskiej: Janosik – prawdziwa historia (2009), Fanaa (2006), Legenda Tatr (1994), Janosik (1974), Potop (1974), Fot. A. Holik

W Błędnych Skałach – Opowieści z Narnii: Książe Kaspian (2008), Opowieści z Narni: Lew, czarownica i stara szafa (2005), Przyjaciel wesołego diabła (1986), Fot. K. Nycz

Dolina Pomników w Utah, USA – popularna lokacja amerykańskich filmów, głównie westernów. Fot. K. Nycz

Yellowstone zostało wiernie odwzorowane w bajce „Dobry dinozaur” (na zdjęciu) gorące źródła Grand Prismatic Springs w Parku Narodowym Yellowstone, USA. Fot. K. Nycz

Karol Nycz, absolwent Wydziału Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska AGH został laureatem nagrody specjalnej ministra sportu i turystyki w X Konkursie „Teraz Polska Promocja i Rozwój” na najlepszą pracę magisterską o tematyce promocji, konkurencyjności i innowacyjności Polski. 

Nagrodzona praca „Atrakcje geoturystyczne a turystyka filmowa” została napisana pod kierunkiem dr. Pawła Różyckiego z Wydziału Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska. Laureat odebrał nagrodę podczas uroczystej gali, która odbyła się w 8 grudnia w sali Senatu Uniwersytetu Warszawskiego. 

Karol Nycz jest absolwentem kierunku Turystyka i Rekreacja, w specjalizacji Geoturystyka. Od lat z zamiłowaniem łączy geoturystykę, set-jetting (wyjazdy do miejsc, gdzie kręcono filmy) oraz fotografię. W trakcie studiów uczestniczył w wymianach studenckich w Stanach Zjednoczonych oraz w Portugalii, które pozwoliły mu zdobyć duże doświadczenie i w konsekwencji dały świeże spojrzenie na problemy polskiej turystyki. Swoje obserwacje z podróży publikuje na blogu, który w ciągu ostatniego roku odwiedzono prawie 80 tys. razy. Podczas jednej z wypraw autora do atrakcji geoturystycznych zrodził się pionierski pomysł na stworzenie geologiczno-filmowego szlaku turystycznego w Polsce, którego efektem jest praca magisterska dotycząca tego zagadnienia.

Praca przedstawia dwa złożone zjawiska turystyki, jakimi są geoturystyka i turystyka filmowa. Prezentowane treści to pionierskie spojrzenie na obie dziedziny, znajdujące się obecnie wśród sektorów turystycznych o wysokim wskaźniku wzrostu. Celem pracy było odnalezienie wspólnych cech obydwu zagadnień, a także udowodnienie, że sztuka filmowa chętnie wykorzystuje atrakcje geoturystyczne jako plenery zdjęciowe. Podjęto również próbę przedstawienia wpływu filmu na atrakcyjność turystyczną regionów i miejscowości. W pracy ukazano obecną ofertę turystyki filmowej na tle polskich atrakcji geoturystycznych oraz przygotowano propozycję szlaku uwzględniającego wybrane obiekty geoturystyczne kraju („Geologiczno-filmowy szlak turystyczny”).

Konkurs „Teraz Polska Promocja” powstał w 2007 r. pod patronatem Ministerstwa Gospodarki z inicjatywy Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych SA oraz Uniwersytetu Warszawskiego. Pierwsze edycje poświęcone były wyłącznie promocji polskiej gospodarki za granicą. Z biegiem lat tematyka prac konkursowych została poszerzona o zagadnienia dotyczące konkurencyjności i innowacyjności polskiej gospodarki. 

W tegorocznej edycji udział wzięło blisko 70 studentów z całej Polski, a nagrody i wyróżnienia trafiły do 11 laureatów. Autorzy najlepszych prac otrzymali nagrody główne oraz nagrody specjalne o łącznej wartości ok. 50 000 zł. 

 


All rights reserved © 2017 Akademia Górniczo-Hutnicza