Przejdź do treści Przejdź do stopki
Aktualności

Innowacje + narzędzia IT – poznaj zwycięskie projekty konkursu IT is ME

Zdjęcie z festiwalu IT is ME. Pięć osób stojących w kręgu rozmawia ze sobą. Trzy z nich stojące tyłem do obiektywu mają na sobie fioletowe koszulki z napisem „IT is ME”. W tle fioletowe i białe balony oraz plakaty.

fot. J. Piestrzyńska, KSAF AGH

Innowacje + narzędzia IT – poznaj zwycięskie projekty konkursu IT is ME

Podczas Festiwalu Innowacji Studenckich IT is ME, organizowanego przez AGH, poznaliśmy najlepsze studenckie projekty o charakterze innowacyjnym, wykorzystujące narzędzia IT. Poniżej prezentujemy laureatów.

SHREAMP

Projekt powstał z myślą o przyszłych kosmicznych misjach załogowych oraz konieczności samodzielnego wytworzenia żywności przez pierwszych osadników na Marsie. Według prognoz specjalistów od kolonizacji kosmosu głównym źródłem pożywienia dla ludzi zakładających osady na Czerwonej Planecie staną się rośliny, a do prawidłowego funkcjonowania ich upraw konieczne jest dostarczenie niezbędnych składników odżywczych. Rozwiązaniem mogą okazać się np. krewetki gatunku Neocardina davidi, będące naturalnym producentem amoniaku. Problemem może okazać się negatywny wpływ transportu międzyplanetarnego krewetek na ich równowagę biologiczną czy odporność. Aby to sprawdzić, stworzony został payload rakiety z modułem badawczym, pozwalającym na przeprowadzenie eksperymentu w trakcie lotu rakiety.

Projekt: AGH Space Systems
Skład zespołu: Barbara Szaflarska, Filip Tomczyk, Piotr Sławęcki, Emilia Seta, Magdalena Król, Piotr Duszkiewicz, Alicja Bogusz

Na zdjęciu przygotowanie próbek.

SAFER VISION

Okulary, które pozwolą osobom niewidomym i niedowidzącym bezpiecznie poruszać się w przestrzeni publicznej oraz w nowym dla nich otoczeniu. Wyposażone są w mikrofon, kamerę, głośnik oraz mikrokontroler sterujący całością. Ich działanie jest bardzo proste – osoba je nosząca wypowiada komendę, np. „szukam fotela”, następnie obraz z kamery jest przetwarzany z pomocą sztucznej inteligencji, która sprawdza czy w pomieszczaniu znajduje się fotel, a jeśli tak, to gdzie. Właściwa odpowiedź jest przekazywana przez głośnik umieszczony obok ucha osoby noszącej okulary.

Skład zespołu: Michał Pogorzelec (project menager, software), Katarzyna Wcisło (elektronika, druk 3D), Paweł Radzik (systemy wizyjne, machine learning), Sebastian Pilch (modelowanie)

Zespół projektowy SaferVision. Cztery osoby trzymają przed sobą duży bon z z napisem 5000 zł. W tle na ekranie wyświetlony jest slajd z festiwalu IT IS ME..

E-MOTO AGH SMART SYSTEMS

Aplikacja, która ma umożliwić łatwą wizualizację telemetrii. Powstała na potrzeby analizy danych pochodzących z motocykli. Jest zaprojektowana w taki sposób, by integracja nowych pojazdów, nie tylko motocykli, ale także dronów, była bardzo prosta i pozwalała zobrazować tor jazdy/lotu pojazdu czy odczytać parametry diagnostyczne.

Projekt: E-Moto AGH

Jeden z twórców aplikacji. Pozuje z dużym bonem upominkowym z napisem 5000 zł. Za nim stoi baner informacyjny i motocykl.

SYSTEM DRIVERLESS

System, który pozwala na autonomiczną jazdę elektrycznego bolidu, w tym: mapowanie terenu w czasie rzeczywistym, wykrywanie pachołków oraz wytyczanie bezpiecznej trasy przejazdu. Opiera się na danych pochodzących z kamery stereowizyjnej, lidara oraz czujników. Projekt docelowo powstał jako element elektrycznego bolidu autonomicznego RTD 1.0, przygotowanego na międzynarodowe zawody w ramach serii Formula Student.

Projekt: SKN AGH Racing
Skład zespołu: Kamil Baradziej, Rafał Górecki, Jakub Grzeszczyk, Nicolas Duc, Piotr Wójcicki, Piotr Sokołowski, Paulina Gacek, Remigiusz Pomorski, Aleksander Seremak, Adam Paleczny, Tomasz Jażdżewski

Zdjęcie

RentMe

Aplikacja do inwentaryzacji oraz wypożyczania przedmiotów z wykorzystaniem technologii QR Kodów. W kodzie QR jest zakodowane ID przedmiotu/półki wraz z linkiem przenoszącym użytkownika do aplikacji, gdzie może w sprawny sposób zarządzać przedmiotami. Dodatkowym atutem jest intuicyjne wyszukiwanie przedmiotów zarówno na interaktywnej mapie, jak i przy użyciu wyszukiwarki. By wspomóc inwentaryzację przedmiotów, aplikacja daje administratorowi możliwość pobrania raportu Excel oraz wgrania planu budynku. Pozwala także na bardzo łatwe sprawdzenia dostępności oraz wypożyczenie przedmiotu.

Projekt: SKN Creative AGH
Skład zespołu: Anna Gołda, Adam Wasylewicz, Patryk Janas, Przemysław Matraj, Adam Jasiński

Rozwój technologii autonomicznych pojazdów bezzałogowych. Prace nad AUV „Haller”

Autonomiczny pojazd podwodny (ang. autonomous underwater vehicle) „Haller” jest od podstaw zaprojektowany i wykonany przez Koło Naukowe AGH Marines. Wyposażony jest m.in. w pędniki, układ regulacji, manipulator oraz podwójną wyrzutnię pocisków (torped). Zespół realizujący projekt wciąż poszukuje innowacyjnych rozwiązań technologicznych, aby finalnie osiągnąć z „Hallerem” sukcesy w międzynarodowych konkursach i zawodach. Projekt nazwany został na cześć generała Józefa Hallera, który w lutym 1920 r. dokonał symbolicznych zaślubin Polski z Bałtykiem.

Projekt: SKN AGH Marines
Skład zespołu: Tomasz Małachowski, Kacper Przybylski, Krzysztof Sarwa, Malwina Cieśla, Mikołaj Pasterz, Piotr Wilkoń, Michaela Murzyniec

Na zdjęciu zespół AGH Marines pozuje w hali basenowej.

R.O.B.U.R.

W pełni autonomiczna łódź i stacja badawcza typu USV, która została zbudowana w celu obserwacji otoczenia pod względem zanieczyszczenia w zbiornikach wodnych. Finalnie będzie wyposażona w czujniki jakości wód oraz powietrza, dzięki czemu będzie można w precyzyjny sposób zbierać oraz analizować zebrane przez nią dane. Funkcjonalność łodzi autonomicznej została rozszerzona, aby mogła konkurować na zawodach RoboBoat organizowanych w Stanach Zjednoczonych. Posiada zdolności do wykonywania precyzyjnych zadań, do których potrzebne są nowoczesne technologie, takie jak system wizyjny wykorzystujący sieci neuronowe w celu detekcji obiektów oraz dokładne pozycjonowanie w czasie rzeczywistym przy pomocy stworzonych przez studentów algorytmów oraz danych otrzymywanych z czujników znajdujących się na łodzi.

Projekt: SKN Solar Boat AGH
Skład zespołu: Robert Koziarski, Olivier Lichota, Kacper Głodek, Natalia Pluta, Michał Suchta, Anastasiia Vudvud, Mikołaj Słowikowski, Jakub Strojewski, Kacper Duda

Zdjęcie łodzi autonomicznej na powierzchni wody

MUSICLY

Prorektor ds. Studenckich AGH prof. Rafał Dańko wyróżnił dodatkową nagrodą projekt MUSICLY – portal łączący muzyków ze studiami nagrań, tworzony przez muzyków dla muzyków, aby usprawnić proces nagrań i produkcji. Oferuje prosty sposób na wyszukanie i porównanie usług muzycznych w okolicy, usprawnia kontakt z realizatorami dźwięku. Rezerwacja sesji nagrań nigdy wcześniej nie była tak prosta.

Skład zespołu: Mikołaj Sieńko (CEO, założyciel), Anna Ojdana (Web Development), Patrycja Wierzbowska (marketing), Jakub Modrzecki (kontakt z klientem)

Zdjęcie ilustracyjne

Głównym celem konkursu oraz festiwalu IT is ME jest promocja potencjału naukowego i innowacyjnego studentek i studentów AGH oraz stworzenie płaszczyzny do prezentacji ich osiągnięć szerszemu gronu odbiorców,  w tym firmom z branży IT.

Zwycięzcy konkursu otrzymali nagrody pieniężne.

Relacja radiowców Radia1.7 z Festiwalu Innowacji Studenckich | IT IS ME

Stopka