Przejdź do treści Przejdź do stopki
Aktualności

Aktualności

Prace przygotowawcze, fot. P. Cegielski, KSAF AGH

Bolid „Grażyna” i AGH Racing na ostatniej prostej przed startem w zawodach Formuły Student w USA

23 kwietnia br., po kilkumiesięcznych przygotowaniach obejmujących modyfikacje konstrukcyjno-inżynieryjne oraz testy sprawdzające bolid „Grażyna” będzie transportowany samolotem do USA. Zespół AGH Racing, wspierany w tym roku przez Koło Naukowe Integrawyleci do Stanów Zjednoczonych 5 maja. Studentów i pojazd czeka start w zawodach z serii Formuły Student FSAE Michigan uznawanych za najbardziej prestiżowe w swojej klasie. 

Organizowane przez Society of Automotive Engineers (SAE) International zawody odbędą się w dniach 9-12 maja 2018 r. na torze Michigan International Speedway w miejscowości Brooklyn w stanie Michigan, USA. Warto dodać, że na tym samym torze rozgrywane są także zawody z serii NASCAR (m.in. Sprint Cup Series, Nationwide Series i Camping World Truck Series), których organizatorem jest największa organizacja wyścigowa w Stanach Zjednoczonych, czyli Narodowa Organizacja Wyścigów Samochodów.

W FSAE Michigan weźmie udział 118 zespołów, głównie ze Stanów Zjednoczonych i Kanady, a także z Meksyku, Brazylii, Wenezueli, Południowej Korei, Singapuru, Austrii, Niemiec, Hiszpanii. Z Polski, oprócz AGH Racing, startuje Cerber Motorsport z Politechniki Białostockiej. Zmagania zespołów będzie oceniać jury, w skład którego wchodzą sędziowie Formuły 1 oraz pracownicy czołowych firm branży automotive.

Tak samo jak podczas startów FSAE na terenie Europy, tak i tutaj obowiązuje standardowy podział na konkurencje statyczne (business presentation, engineering design, cost analysis) oraz dynamiczne (acceleration, skid-pad, autocross, efficiency, endurance). Każda konkurencja oceniania jest osobno, a za wszystkie jest do zdobycia łącznie maksymalnie 1000 punktów.

Skonstruowany przez AGH Racing bolid „Grażyna” miał swoją premierę w poprzednim sezonie. Zespół wprowadził w nim kilka modyfikacji, z których najważniejsze to: optymalizacja amortyzatorów, nowy układ chłodniczy, nowy układ spalinowy, kalibracja zawieszenia. Mapa silnika została dostosowana pod stuoktanowe paliwo, jakie stosowane będzie na zawodach w Stanach Zjednoczonych. Ponadto masa bolidu została zmniejszona m.in. przez zastosowanie nowego układu wydechowego czy zmniejszenie masy własnej jednostki napędowej. Wszystkie te działania mają wpłynąć na poprawę osiągów. Zmodyfikowana wersja bolidu była dosyć długo w fazie testów, dlatego optymalizacja poszczególnych parametrów jest na możliwie najwyższym poziomie.

Będzie to nasz pierwszy start poza Europą. W rozmowach kuluarowych członkowie zespołów i sędziowie często uznawali zawody w Michigan za najbardziej prestiżowe na świecie, dlatego też już sam udział w nich jest dla nas sporym sukcesem. Znaleźliśmy się wśród potencjalnie najlepszych 118 zespołów serii Formuły Student na całym świecie – mówi Marcin Smołka z AGH Racing – Zawody w Stanach Zjednoczonych są nie tylko wyzwaniem inżynieryjnym, ale także logistycznym. Zorganizowanie wyjazdu dla całej grupy osób, transport koniecznej aparatury i narzędzi, a także proces logistyczny transportu, nie byłyby możliwe, gdyby nie działania pracowników Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki, którzy zadbali o wszelkie aspekty formalne. Członkowie zespołu AGH Racing byli odpowiedzialni za uzyskanie wiz potrzebnych na wyjazd do USA, a także zajęli się przygotowaniem do wysyłki koniecznej aparatury pomiarowej i narzędzi  dodaje.

AGH na zawodach FSAE Michigan reprezentować będzie 20 osób. Wraz z nimi do USA poleci opiekun naukowy zespołu dr inż. Daniel Prusak z Katedry Robotyki i Mechatroniki Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki.

Warto dodać, że wyjazd nie mógłby się odbyć bez współpracy z Kołem Naukowym Integra, którego opiekunem naukowym jest dr inż. Marek Długosz z Katedry Automatyki i Inżynierii Biomedycznej Wydziału Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Inżynierii Biomedycznej. W tym roku AGH Racing i KN Integra połączyły swoje siły, pracując nad konstrukcją bolidu autonomicznego w ramach projektu Najlepsi z Najlepszych! 2.0.

Stopka