Uczestnik PPK może w każdym momencie zrezygnować z dokonywania wpłat do PPK na podstawie deklaracji złożonej podmiotowi zatrudniającemu w formie pisemnej.
Możliwe są dwie opcje rezygnacji:
Uczestnik, który złożył deklarację rezygnacji, może w każdym czasie złożyć podmiotowi zatrudniającemu wniosek o dokonywanie wpłat do PPK.
Dokument przeznaczony jest dla osób zatrudnionych, które ukończyły 55. rok życia i nie ukończyły 70. roku życia. Pracownik zainteresowany przynależnością do PPK składa taki wniosek zatrudniającemu.
Ustawodawca określił, że do PPK automatyczniewłączane będą osoby zatrudnione, będące w wieku 18-55 lat, od wynagrodzenia których odprowadzane są obowiązkowe składki emerytalne i rentowe. W związku z powyższym, osoby te nie składają wniosku o prowadzenie PPK.
Wpłata podstawowa finansowana przez uczestnika PPK może wynosić mniej niż 2% wynagrodzenia, ale nie mniej niż 0,5% wynagrodzenia, jeżeli wynagrodzenie uczestnika PPK osiągane z różnych źródeł (czyli nie tylko w AGH) w danym miesiącu nie przekracza kwoty odpowiadającej 1,2-krotności minimalnego wynagrodzenia. W 2021 r. jest to 2800.00 zł x 1,2 = 3360.00 zł.
Jeżeli w którymkolwiek miesiącu, w którym wysokość wpłat podstawowych finansowanych przez uczestnika PPK (zgodnie z jego deklaracją) wynosiła mniej niż 2% wynagrodzenia, uczestnik osiągnął łącznie miesięczne wynagrodzenie z różnych źródeł przekraczające kwotę odpowiadającą 1,2–krotności minimalnego wynagrodzenia, to za rok, w którym nastąpiło takie przekroczenie, dopłata roczna nie przysługuje. Można tego uniknąć, jeżeli odpowiednio wcześniej zostanie złożona deklaracja o rezygnacji z obniżenia wpłaty podstawowej.
Deklaracja w zakresie finansowania wpłat podstawowych lub zmiany ich wysokości obowiązuje od miesiąca następującego po miesiącu w którym uczestnik PPK złożył uwzględnioną przez pracodawcę deklaracji.
Wpłata dodatkowa pracownika może wynosić do 2% brutto wynagrodzenia. To oznacza, że maksymalnie wpłata finansowana ze środków pracownika może stanowić łącznie 4% wynagrodzenia brutto.
Deklarację finansowania wpłaty dodatkowej można złożyć w każdym czasie. Można również zmienić jej wysokość lub zrezygnować z finansowania wpłaty dodatkowej do PPK.
Deklaracja w zakresie finansowania wpłat dodatkowych obowiązuje od dnia, w którym została złożona. Deklaracja zmiany wysokości wpłat dodatkowych lub rezygnacja z ich naliczania obowiązuje od miesiąca następującego, po miesiącu w którym została złożona.
Deklaracje i wnioski należy składać w formie pisemnej, opatrzone datą i własnoręcznym podpisem.
All rights reserved © 2020 Akademia Górniczo-Hutnicza