25.05.2021

Zwodowano dwie najnowsze łodzie zespołu AGH Solar Boat


Grafika zawierająca tytuł wiadomości

Koło Naukowe AGH Solar Boat zaprezentowało w zakolu Wisły przy Bulwarze Czerwińskim dwie kolejne łodzie. Efekt prac studentów to wyścigowa łódź solarna o nazwie Celka oraz autonomiczna łódź służąca m.in. do mapowania dna rzek i jezior.

Na zdjęciu zakole Wisły. Na tafli wody łódź solarna w kolorze czerwonym, sterowana przez jedną osobę.

fot. AGH

Łódź solarna o nazwie Celka jest w porównaniu z poprzedniczką, pierwszą łodzią Baśką zaprezentowaną w 2017 r., lżejsza i szybsza. W nowej łodzi konstruktorzy z AGH zastosowali m.in. zespół napędowy zasilany dwoma silnikami chłodzonymi wodą, układ sterowania pozwalający na pływanie wypornościowe z użyciem hydroskrzydeł, własnoręcznie wykonane panele fotowoltaiczne oraz system grodzi wzmacniających konstrukcje kadłuba, na które złożony został przez studentów wniosek patentowy. Parametry techniczne nowej łodzi to: długość 6 m, szerokość 1,7 m i masa 110 kg.

– Nowa łódź jest lepiej przystosowana do pływania wypornościowego, dzięki niższej masie, nowej geometrii kadłuba oraz trzem parom hydroskrzydeł, które zapewniają również większą stabilność podczas lotu – podkreśla Patryk Płaszczak z Koła Naukowe AGH Solar Boat. Ponadto kadłub jest wzmocniony systemem specjalnych grodzi, co z kolei pozwala na zmniejszenie masy przy zachowaniu wytrzymałości i sztywności. Największą zaletą łodzi są samodzielnie wykonane przez studentów panele fotowoltaiczne, które pozwalają uzyskać łączną moc 1450 W. Maksymalna prędkość łodzi to 35 km/h. Zaprezentowana łódź weźmie udział w tegorocznych międzynarodowych zawodach w Portugalii, Monako, Holandii oraz w Niemczech.

Na zdjęciu tafla wody, na której unosi się autonimiczna łodź.

fot. AGH

Druga zaprezentowana łódź nosi nazwę R.O.B.U.R. Jest to autonomiczna jednostka pływająca zbierająca dane batymetryczne w czasie rzeczywistym (z ang. Realtime Online Bathymetry USV Robot). Autonomiczna łódź, druga taka w Polsce, może samodzielnie realizować akcje ratunkowe, pomiary środowiskowe, takie jak tworzenie map batymetrycznych dna lub badanie poziomu zanieczyszczeń wód oraz powietrza.

Do zrealizowania tych zadań niezbędna jest sprawna nawigacja. Jest ona możliwa dzięki fuzji danych z systemu GPS, czujników przyspieszenia i kamery stereo. Systemy wizyjne oparte na sztucznej inteligencji pozwalają na określenie pozycji ewentualnych przeszkód, a kamera stereo dostarcza informacji o odległości punktów na obrazie. Dzięki połączeniu tych informacji możliwe jest zaplanowanie kursu – wyjaśnia Mieszko Mieruński z zespołu.

Łódź może być wykorzystywana przy wszelkiego typu pracach inspekcyjnych na wodach, w szczególności na terenach trudno dostępnych dla człowieka. We wrześniu 2021 roku łódź studentów z AGH będzie wykorzystywana podczas mapowania kanałów żeglownych.

W realizację projektu zaangażowanych było łącznie ponad sto osób, które pracowały w trybie zmiennym z zachowaniem wszelkich środków bezpieczeństwa i wymogów sanitarnych. Koszt łodzi autonomicznej to około 100 tys. zł, Celki około 250 tys. zł.