09.03.2021

Projekt analityczny studentów AGH usprawni pracę lekarzy


Źródło: SAS Institute

Studenci AGH wygrali turniej analityczny SAS Data Science Hackathon. Ich zwycięski projekt może pomóc lekarzom z Narodowego Instytutu Onkologii usprawnić pracę związaną z wyszukiwaniem i uzupełnianiem danych w systemach medycznych.

Konkursowe zadanie polegało na stworzeniu innowacyjnego projektu analitycznego (z wykorzystaniem dowolnych technik machine learning, deep learning oraz text analytics), który zautomatyzuje proces analizowania i przetwarzania notatek lekarskich, zapewniając lekarzom szybszy i łatwiejszy dostęp do informacji oraz ułatwiając ich codzienną pracę. Uczestnicy hackathonu mieli okazję pracować nad rozwiązaniem realnego problemu biznesowego z wykorzystaniem prawdziwych danych. Jako wsparcie otrzymali dostęp do najnowocześniejszych narzędzi analitycznych i wiedzy eksperckiej specjalistów firmy SAS.

Zwycięzcy turnieju: Maciej Kasprzyk, Hubert Rydz oraz Krzysztof Uszko studiują Cyberbezpieczeństwo na Wydziale Informatyki, Elektroniki i Telekomunikacji. Przystępując do prac nad projektem, rozdzielili między siebie zadania. Maciej Kasprzyk zajmował się oprogramowaniem SAS – jego eksploracją i poznawaniem możliwości, a następnie przedstawił zespołowi, w jaki sposób mogą go wykorzystać. Pozostali członkowie drużyny zajęli się częścią analityczną i opracowywaniem odpowiednich algorytmów w języku Python – Hubert Rydz wyodrębniał dane potrzebne do analizy, układając wzorce dopasowujące odpowiednią terminologię medyczną, a Krzysztof Uszko był odpowiedzialny za łączenie fragmentów kodu i opracowanie wyników, które doprowadziły studentów do końcowych rezultatów.

– Zadanie było bardzo trudne, ponieważ nie wiedzieliśmy do końca o jaki model analityczny chodzi, interpretacja danych stanowiła sporą przeszkodę, co więcej terminologia medyczna sprawiła, że był to naprawdę twardy orzech do zgryzienia. To w konsekwencji doprowadziło do problemu z usystematyzowaniem danych wynikowych. Wyzwaniem było też odpowiednie wykorzystanie funkcjonalności poznanych na poprzedzającym turniej szkoleniu (zupełnie nowe środowisko SAS Viya for Learners) – mówią studenci. Podkreślają, że dzięki udziałowi w turnieju nabrali pewnej wprawy w analizie zbioru danych, nauczyli się wykorzystywać nowo poznane środowisko, a także współpracować i rozdzielać między sobą zadania. Jury doceniło przede wszystkim ich współpracą i podejście do wstępnej analizy, tj. poznania danych. Studenci zapamiętali też słowa jury: poznanie danych jest kluczem do ich analizy.

Skierowany do studentów SAS Data Science Hackathon odbył się w formie wirtualnej. Przedstawione przez drużyny prace oceniło jury, kierując się następującymi kryteriami: poprawność metodologiczna, ocena jakości zaproponowanego modelu, innowacyjność/kreatywność zaproponowanego rozwiązania, atrakcyjność prezentowanych wniosków i wyników. W skład jury weszli przedstawiciele organizatora – firmy SAS oraz partnerów merytorycznych: Narodowego Instytutu Onkologii, Akademii Leona Koźmińskiego i firmy AstraZeneca Pharma. Turniej był objęty patronatem Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej.

Zmagania turniejowe poprzedziło całodniowe szkolenie online, podczas którego studenci mogli zapoznać się z najnowszymi narzędziami analitycznymi, dostępnymi bezpłatnie w ramach platformy SAS Viya for Learners. Ostatecznie do udziału w konkursie zakwalifikowało się 68 uczestników (24 drużyny), reprezentujących 18 uczelni wyższych z Warszawy, Gdańska, Wrocławia, Łodzi, Poznania, Gliwic, Krakowa i Białegostoku.

Drugie miejsce w turnieju zajęła drużyna, w której skład weszli studenci z Politechniki Wrocławskiej i Uniwersytetu Wrocławskiego, a trzecie – reprezentanci Politechniki Łódzkiej. Trzy najlepsze drużyny otrzymały nagrody finansowe (6000 zł, 3000 zł i 1500 zł odpowiednio za I, II i III miejsce), a na ich członków czekają praktyki i szkolenia.