Przejdź do treści Przejdź do stopki
Aktualności

Aktualności

fot. KSAF AGH

AGH Solar Plane finalistą konkursu na studencki projekt przyczyniający się do zrównoważonego rozwoju

Zespół AGH Solar Plane zajął drugie miejsce w konkursie dla kół naukowych działających w obszarze STEM (czyli nauki, technologii, inżynierii i matematyki)  3Mind „Działaj dziś – zmieniaj jutro!”. W finale rywalizowały ze sobą studenckie projekty przyczyniające się do zrównoważonego rozwoju.

Konkurs 3Mind jest organizowanego przez firmę 3M i Wrocławską Radę Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT. Wydarzenie skierowane jest do studentów studiów I i II stopnia, którzy są członkami kół naukowych działających przy polskich uczelniach wyższych. Celem konkursu jest wypromowanie oraz wsparcie projektów naukowo-badawczych młodych naukowców z zakresu technologii, chemii, medycyny, mechaniki i dziedzin pokrewnych. Głównym zadaniem uczestników było zaprezentowanie prototypu projektu nawiązującego do tematu „Działaj dziś – zmieniaj jutro!”, na którego dalszy rozwój chcieliby pozyskać środki finansowe. Projekt musiał odnosić się do rozwiązania posiadającego cel przemysłowy. Zespoły miały przedstawić materiał filmowy oraz część opisową zawierającą szczegóły techniczne.

W finale, który odbył się 29 listopada 2019 r. we Wrocławiu, w rywalizacji o grant naukowy w wysokości 10 tys. zł zmierzyło się pięć drużyn. Oprócz AGH Solar Plane były to: AGH Solar Boat oraz koła naukowe z Politechniki Wrocławskiej: KN Robocik (1 miejsce), PWR Racing Team (3 miejsce) oraz PWr in Space.

W ocenie projektów zwracano uwagę na: umiejętność komunikacji, prezentacji oraz kreatywnego i abstrakcyjnego myślenia, merytorykę projektu, pracę zespołową, a także innowacyjność propozycji. Niezwykle istotna przy wyborze zwycięskich pomysłów była również możliwość ich komercjalizacji i wpływ projektu na zrównoważony rozwój otaczającej nas rzeczywistości.

AGH Solar Plane jest pierwszym i jedynym studenckim kołem naukowym w Polsce, które za cel obrało sobie skonstruowanie w pełni autonomicznego bezzałogowego samolotu napędzanego energią słoneczną. Nie tylko źródło energii stanowi o innowacyjności projektu, ale również wykorzystane w nim technologie – począwszy od materiałów konstrukcyjnych i sposobu wytwarzania części po skomplikowane systemy elektroniczne, łączności i kontroli. Konstrukcja samolotu opiera się o nowoczesne materiały kompozytowe, które są powszechnie wykorzystywane w lotnictwie. Do wykonania poszczególnych elementów zastosowano technologię druku 3D i wycinania laserowego. Podstawą systemu sterowania samolotem jest najlepszy na rynku komputer pokładowy z funkcją autopilota – Pixhawk, który pozwala między innymi na lot po punktach lub auto-powrót. Poza tym, istotnymi elementami są również systemy komunikacji lotniczej, takie jak system kontroli samolotu, system telemetryczny, system First Person View, połączenie GPS.

Aby zapewnić bezpieczeństwo i maksymalną wydajność, wdrożono dwa elektroniczne systemy automatyki. Pierwszym z nich jest system zarządzania baterią – BMS. Jego rolą jest zarządzanie przepływem energii pomiędzy modułami PV, bateriami i silnikiem. Drugim zastosowanym systemem jest układ śledzenia punktu mocy maksymalnej – MPPT, który pozwala na działanie modułów fotowoltaicznych z maksymalną wydajnością w ciągle zmieniających się warunkach.

Podstawowym założeniem projektu jest przede wszystkim jego ekologiczność – aby model współgrał ze środowiskiem. Źródłem energii wykorzystywanej w samolocie jest jedynie energia promieniowania słonecznego. AGH Solar Plane pokazuje, że połączenie najnowszych technologii z OZE jest możliwe.

Tworząc projekt, zespół AGH Solar Plane miał na względzie, aby połączenie najnowszych technologii z odnawialnymi źródłami energii było przede wszystkim użyteczne i miało zastosowanie w życiu codziennym. Samolot bezzałogowy, który może unosić się w powietrzu przez wiele godzin, może być zastosowany podczas patrolowania lasów i wykrywania częstych w okresie letnim pożarów. Co więcej, może grać istotną rolę w misjach poszukiwawczych i ratunkowych, gdzie konwencjonalne metody zawiodą. Innymi formami użycia samolotu solarnego w praktyce mogą być: patrolowanie linii energetycznych, wyznaczanie poziomu zanieczyszczenia powietrza czy system informacji terenowej GEO-MAP. Jest to jedynie kilka przykładów zastosowania – w zależności od zaimplementowanych systemów elektronicznych i ich synergii z modelem, możliwości są nieograniczone.

Stopka