25.04.2019

AGH Racing nagrodzone w międzynarodowym konkursie technologii stosowanych w pojazdach autonomicznych


fot. archiwum prywatne AGH Racing

Działający w AGH Racing podzespół systemu autonomicznego zdobył pierwsze miejsce i nagrodę główną w kategorii „Best self driving team award” w międzynarodowym konkursie technologicznym poświęconym rozwiązaniom z obszaru automotive, czyli pojazdów autonomicznych (Autonomous and Connected Vehicle International Competition, Europe 2019).

W ramach rywalizacji zespoły z całego świata prezentowały swoje technologiczne osiągnięcia, a ocenie podlegały następujące aspekty:

  • innowacyjność implementowanych technologii,
  • sposób weryfikowania i testowania praktycznego,
  • potencjalne zastosowanie przemysłowe w sektorze automotive,
  • stopień zaawansowania prezentowanej technologii.


Konkurs odbył się w Berlinie w dniach 8-9 kwietnia 2019 r. w trakcie wydarzeń skupiających nastawiony na rozwijanie oraz wdrażanie najnowocześniejszych technologii automotive sektor przemysłowy i naukowy: Autonomous Driving and Future Mobility 2019 oraz Connected Vehicle and HMI 2019.

Obecnie AGH Racing przygotowuje się do udziału w międzynarodowych zawodach Formuły Student z trzema typami bolidów wyścigowych: spalinowym, elektrycznym i autonomicznym. Bolid autonomiczny będzie bazował na elektrycznym systemie napędowym, a jego głównym zadaniem będzie pokonanie wszystkich konkurencji dynamicznych, czyli jazdy po ósemce, przyspieszenia oraz jazdy po wybranym odcinku toru wyścigowego bez udziału kierowcy. Oprogramowanie sterujące i analizujące otoczenie bazuje na super układzie sterującym NVIDIA, a za obserwację otoczenia odpowiedzialne są sensory optyczne (kamery), laserowe (lidar) a także ultradźwiękowe. Całością podzespołów mechanicznych bolidu sterują podsystemy wykonawcze budowane przez członków zespołu AGH Racing według specjalnych zasad projektowych.

Technologia autonomicznego bolidu wyścigowego rozwijana jest w zespole AGH Racing od ponad dwóch lat. Pierwsze oficjalne zawody studenckich bolidów wyścigowych bez kierowcy odbyły się w 2018 r. i były przełomowym wydarzeniem w środowisku Formuły Student, tworząc czwarty filar technologiczny tego typu zawodów po technologii napędu spalinowego, elektrycznego i hybrydowego.