Akademia Górniczo-Hutnicza po raz piąty została zwycięzcą rankingu mierzonego liczbą absolwentów z majątkiem przekraczającym 100 milionów euro. Uczelnia w ciągu minionego roku pozostała na tym samym poziomie – 11 absolwentów.
Ranking Szkół Wyższych mierzony majątkiem najbogatszych Polaków został opracowany przez Pracownię 2033. Zestawienie składa się z trzech części. Pierwsza część nadaje miejsca rankingowe uczelniom, uzależnione od liczby absolwentów z majątkiem powyżej 100 milionów euro. Warto podkreślić, że od pierwszej edycji rankingu liderem w tej kategorii pozostaje AGH.
Miejsce w rankingu | Uczelnia | Absolwenci z majątkiem powyżej 100 mln euro |
---|---|---|
1 | Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie | 11 |
2 | Uniwersytet Warszawski | 10 |
3 | Politechnika Warszawska | 6 |
4 | Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie | 5 |
5 | Politechnika Łódzka | 4 |
6 | Politechnika Śląska w Gliwicach | 3 |
6 | Politechnika Wrocławska | 3 |
6 | Uniwersytet Łódzki | 3 |
6 | Uniwersytet Wrocławski | 3 |
W drugiej części autorzy sumują majątek najbogatszych absolwentów. W tym zestawieniu 1 miejsce zajmuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, a nasza uczelnia została sklasyfikowana na 5 pozycji.
Z kolei w trzeciej części ujęto miasta, w których mieszkają najbogatsi absolwenci szkół wyższych. Kraków nieznacznie ustępuje miejsca Warszawie, plasując się na 2 miejscu. Autorzy przeanalizowali również wzrost liczby multimilionerów w danym mieście. W pierwszej trójce widoczny jest remis – każde zyskało po 1 absolwencie.
Miejsce w rankingu | Miasto | Absolwenci z majątkiem powyżej 100 mln euro |
---|---|---|
1 | Warszawa | 23 (+1) |
2 | Kraków | 21 (+1) |
3 | Wrocław | 8 (+1) |
4 | Poznań | 6 |
5 | Łódź | 6 (+1) |
6 | Gliwice | 3 |
6 | Katowice | 3 |
Zestawienie zostało przygotowane w oparciu o informacje dostępne publicznie takie jak: sprawozdania finansowe, kapitalizacje spółek publicznych oraz informacje ogólnodostępne na temat zmian właścicielskich (transakcje kupna – sprzedaży, fuzje itp.). Z kolei dane o wykształceniu absolwentów zbierane są zarówno w sposób standardowy – na podstawie ogólnodostępnych informacji, jak i niestandardowy – nieco bardziej skomplikowany i kuluarowy, gdyż wiele majętnych osób, nie udostępnia żadnych informacji na ten temat.