Skip to content ↓

Czy zawładną nami maszyny?

Jak projektować systemy AI, żeby dobrze służyły człowiekowi? Czy SYNTETYCZNA INTELIGENCJA może mieć SŁUCH MUZYCZNY?

Szanse i zagrożenia sztucznej inteligencji

Rozwój techniki spowodował, że niemal każdą czynność zawodową lub prywatną wykonujemy z wykorzystaniem systemów elektronicznych. Czasem jesteśmy tego świadomi, bo używamy stacjonarnego komputera lub laptopa, innym razem służy nam smartfon będący w istocie przenośnym komputerem, a jeszcze kiedy indziej korzystamy z samochodu, pociągu lub samolotu, które także są wyposażone w mikroprocesory. Wszystkie te systemy są w coraz większym stopniu nasycone oprogramowaniem, które możemy zaliczyć do sztucznej inteligencji. Tym terminem określa się te systemy informatyczne, których zachowanie w kontaktach z ludźmi przypomina zachowanie myślącego i inteligentnego człowieka. Systemy takie są wygodniejsze w użytkowaniu, dlatego wciąż powstają nowe i trend ten wyraźnie się nasila. Równocześnie jednak pojawiają się obawy, że sztuczna inteligencja spowoduje bezrobocie, a nawet może zacząć ludziom zagrażać.

Prof. dr hab. inż. Ryszard Tadeusiewicz
Absolwent Wydziału Elektrycznego AGH (1971), doktorat (1975), habilitacja (1980) i tytuł profesorski (1986) też na tym wydziale. Trzykrotnie wybrany na stanowisko rektora AGH (1989-2005), członek PAN i PAU. Doktor Honoris Causa 14 uczelni krajowych i zagranicznych. Naukowo zajmuje się głównie problematyką sztucznej inteligencji. Napisał 113 książek i ponad 2 tys. artykułów naukowych. Pełne dane wraz z wykazami publikacji i książek są na stronie: www.Tadeusiewicz.pl.

Czy syntetyczna inteligencja rozumie muzykę?

Muzyka wydaje się być naturalnym rozwinięciem komunikacji akustycznej, właściwym tylko naszemu gatunkowi. Cytując Guerrino Mazzolę, „jest potężnym kanałem komunikacyjnym, łączącym sfery fizyczne, symboliczne i emocjonalne”. Rozumiana jako uporządkowana sekwencja sygnałów o częstotliwościach akustycznych, powiązanych zestawem reguł formalnych, wydaje się być też interesującym obiektem do badań z wykorzystaniem systemów sztucznej czy syntetycznej inteligencji. Rozumienie muzyki jest złożonym procesem psychofizjologicznym, który nie jest do końca poznany. Dlatego tak kuszące jest zastosowanie systemu opartego na obliczeniach rezerwuarowych (ang. reservoir computing) do wykrywania dysonansu i konsonansu muzycznego. Te badania z kolei dały bodziec w kierunku sztuk performatywnych. W efekcie powstała „Etiuda Rezerwuarowa nr 1 na dwie gitary, wiolonczelę, fortepian na cztery ręce i elektronikę”. Czy muzyka jest zrozumiała dla systemów sztucznej/syntetycznej inteligencji, a ta tworzona z udziałem rezerwuarów jest przystępna dla słuchaczy to temat do stymulującej dyskusji.

Prof. dr hab. Konrad Szaciłowski
Prof. dr hab. Konrad Szaciłowski jest kierownikiem Zakładu Fotofizyki i Elektrochemii Półprzewodników w Akademickim Centrum Materiałów i Nanotechnologii AGH. Aktualnie jego główne zainteresowania badawcze obejmują projektowanie materiałów nieorganicznych do budowy memrystorów i innych elementów neuromorficznych, naśladowanie procesów neuronalnych i synaptycznych w układach nieożywionych, obliczenia rezerwuarowe oraz relacje harmonii muzycznej z innymi dziedzinami nauki. W wolnym czasie kontempluje muzykę klasyczną, filatelistykę oraz szkocką whisky z Islay i Speyside.

Stopka