Przejdź do treści Przejdź do stopki
Aktualności

Aktualności

Podziemne testy urządzenia; fot. archiwum prywatne Pawła Kamińskiego

Wynalazek z AGH ułatwi podziemne prace górnicze

Zespół naukowców z AGH opracował i opatentował służący do podziemnego transportu rower podwieszony. Monobike, urządzenie przeznaczone dla jednej osoby, sprawdzi się w podziemnych wyrobiskach, gdzie trzeba pokonać pieszo spory dystans bądź przewieźć niewielki ładunek. Konstrukcja przeszła już pierwsze próbne jazdy w kopalniach węgla kamiennego.

Górnicze wyrobiska są nieustannie wydłużane. Wraz z postępem eksploatacji ich zasięg, a co za tym idzie zasięg dróg transportowych, stale się zwiększa. Nie stwarza to znacznego problemu przy transporcie urobku, materiałów oraz załogi. Trudności pojawiają się w wypadku transportu ładunku o niewielkich gabarytach czy też pojedynczych osób na znaczne odległości poza normalnymi przewozami pociągowymi za pomocą kolejek podwieszonych. Rozwiązanie tych trudności ma znaczenie nie tylko ekonomiczne, ale także praktyczne.

Wynalazek powstał na Wydziale Górnictwa i Geoinżynierii. Prototyp urządzenia został wykonany w hali konstrukcyjno-remontowej Przedsiębiorstwa Budowy Szybów SA należącym do Jastrzębskiej Spółki Węglowej SA.

Prace miały na celu opracowanie konstrukcji jednoosobowego środka transportu z własnym napędem dla kolejki podwieszonej w taki sposób, aby był on mobilny i bezpieczny – mówi współtwórca wynalazku dr inż. Paweł Kamiński z Katedry Inżynierii Górniczej i Bezpieczeństwa Pracy.

Konstrukcja prototypu składa się z mechanizmu korbowego z pedałami, mechanizmu przekładni, siedzenia, ramy, hamulca, wieszaków wózka oraz rolek jezdnych, które napędzane siłą mechaniczną poruszają się po trasie podziemnej kolejki podwieszonej. Trwające testy z pewnością pomogą udoskonalić prototyp urządzenia.

Zastosowanie roweru podwieszonego stanowiłoby duże udogodnienie w organizacji kopalnianego transportu i byłoby przydatne zwłaszcza dla pracowników dozoru lub inspektorów. Poruszanie się monobikiem po podziemnych drogach transportowych będzie wymagać prawnych uregulowań.

Film prezentujący konstrukcję roweru oraz przeprowadzone testy

<iframe frameborder="0" height="315" width="560" src="https://www.youtube.com/embed/2IniLx2nJU8" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture"></iframe>

Stopka