Przejdź do treści Przejdź do stopki
Aktualności

Aktualności

fot. archiwum AGH Space Systems

Studenci AGH skonstruowali pierwszy w Polsce silnik rakietowy na paliwo ciekłe

Koło naukowe AGH Space Systems pomyślnie przeprowadziło pełny test pierwszego w Polsce pełnowymiarowego silnika rakietowego na ciekły materiał pędny. Zawisza, bo tak została nazwana konstrukcja studentów z Akademii Górniczo-Hutniczej, to silnik zdolny do samodzielnej pracy na pokładzie rakiety.

Silniki na paliwo ciekłe są obecnie najpopularniejszymi w branży kosmicznej, ze względu na swoje osiągi i skalowalność. Dlatego też AGH Space Systems zdecydowało się na pierwszą tego typu konstrukcję w Polsce, która wyszła poza testy laboratoryjne. Silnik rakiety wytwarza 100 kG siły ciągu, a dodatkowym plusem projektu jest wykorzystanie alkoholu jako paliwa oraz chłodzenie ablacyjne. Co więcej, konstruktorzy zastosowali podtlenek azotu jako utleniacz, co jest nowością w skali globalnej, ponieważ powstałe wcześniej tego typu prototypy nie były instalowane w rakietach.

Koło naukowe AGH Space Systems rozpoczęło projekt silnika na paliwo ciekłe na początku 2016 r. Innowacyjność konstrukcji sprawiła, że postępy prac były prezentowane na wielu wydarzeniach w kraju i za granicą min. na konferencji naukowej EUCASS w Mediolanie czy w ośrodku badawczym CERN w Genewie.

Kolejnym krokiem w nowym roku akademickim będzie zbudowanie pierwszej w Polsce rakiety na paliwo ciekłe oraz walka o studenckie mistrzostwo świata w inżynierii rakietowej. Zespół planuje wziąć udział w Spaceport America Cup w czerwcu 2018 r. (prestiżowym konkursie technologii rakietowych) odbywającym się w USA i wspieranym przez czołowe firmy kosmiczne, m.in. SpaceX, Blue Origin czy United Launch Alliance.

Koło naukowe AGH Space Systems istnieje od 2014 r. Członkowie zespołu specjalizują się w rozwijaniu technologii przemysłu kosmicznego, a w szczególności w budowie rakiet, satelitów, sond kosmicznych oraz łazików marsjańskich. Ekipa zdobywała już nagrody na takich międzynarodowych zawodach jak CanSat Competition 2015, Global Space Balloon Challenge (gdzie pokonała 400 zespołów) czy European Rover Challenge. 

Stopka