18.07.2019

Premiera bolidu elektrycznego AGH Racing – RTE 2.0 „LEM”


fot. Jakub Koloczek, KSAF AGH

fot. Maciej Talar, KSAF AGH

fot. Maciej Talar, KSAF AGH

11 lipca, rok po premierze pierwszego w Polsce elektrycznego bolidu klasy Formuła Student, zespół AGH Racing zaprezentował drugą, całkowicie nową konstrukcję tego typu.

Tegoroczny bolid to szósty pojazd wywodzący się ze stajni AGH Racing. W nowym aucie zastosowano szereg nowoczesnych rozwiązań technologicznych, szczególnie w obszarze zasilana, zawieszenia oraz napędu elektrycznego. Przygotowanie nowej konstrukcji było możliwe dzięki ogromnemu doświadczeniu zdobytemu przy budowie ubiegłorocznego bolidu elektrycznego „Stanisław”. Nowy pojazd we wszystkich fazach projektu, powstawał dzięki zastosowaniu nowoczesnych zdobyczy techniki oraz przy użyciu symulacji i testów wykonanych w najbardziej zaawansowanych programach inżynierskich.

Motywem przewodnim nowego bolidu i nadchodzącego sezonu startowego zespołu jest umieszczenie go w futurystycznym nurcie „cyberpunk”, niosącym ze sobą nutę nostalgii i klimat lat 80. W nawiązaniu do tej stylistyki oraz w hołdzie dla związanego z Krakowem wybitnego polskiego futurysty,  bolid otrzymał nazwę „LEM”.

Jednym z najważniejszych podzespołów „LEMa” jest akumulator złożony z 618 ogniw litowo-jonowych. Jego konstrukcja wykonana została z włókna szklanego zapewniającego odpowiednią wytrzymałość i bezpieczeństwo przy równoczesnym zachowaniu niewielkiej masy własnej. Bolid jest napędzany silnikiem elektrycznym z magnesami trwałymi. Połączenie precyzyjnie dobranych wymiarów z najbardziej wytrzymałymi i lekkimi materiałami takimi jak tytanowy wał oraz aluminiowe mocowania przygotowane na urządzeniach CNC, pozwoliło na uzyskanie najwyższej jakości wykonania.

Bolid charakteryzuje także zastosowanie innowacyjnego systemu amortyzacji o oddzielnym tłumieniu dla poszczególnych typów ruchów masy resorowanej – przechylanie poprzeczne, wzdłużne i ruch pionowy. Wpływa to na lepszą kontrolę pojazdu na wyjątkowo krętych torach Formuły Student. W pojeździe zastosowano najnowsze rozwiązania techniczne dostępne na rynku. Technologia druku 3D FDM pozwoliła na wydrukowanie wielu elementów, jak np. form na elementy aerodynamiczne, dzięki którym można było stworzyć potrzebne kompozyty oraz niepalne pojemniki na pakiety baterii akumulatora. W porównaniu z poprzednią konstrukcją, układ elektroniczny wzbogacił się także o czujniki temperatury opon i tarcz hamulcowych.

Możliwości nowej maszyny sprawdzone zostaną już w dniach 17-21 lipca na torze Zalazone Automotive Proving Ground podczas zawodów FS East na Węgrzech oraz w dniach 20-25 sierpnia na torze F1 Circuit de Barcelona-Catalunya w Hiszpanii.

Więcej na temat zespołu AGH Racing możecie Państwo przeczytać pod adresem:
www.racing.agh.edu.pl

oraz na fanpage’u:
www.facebook.com/aghracing