Przejdź do treści Przejdź do stopki
Aktualności

Aktualności

AGH jeszcze bardziej zwiększy dostępność dla osób z niepełnosprawnościami

Dzięki rozstrzygniętemu przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju konkursowi „Uczelnia dostępna” Akademia Górniczo-Hutnicza otrzyma blisko 13 mln zł na realizację projektu „Akademia Dostępności – Wzmocnienie potencjału AGH w zakresie wsparcia osób z niepełnosprawnościami”. Projekt zawiera istotne inicjatywy konieczne do przygotowania kadry, procedur, materiałów dydaktycznych czy infrastruktury w obszarze zwiększania dostępności uczelni dla osób z niepełnosprawnościami.

Szkoły wyższe mogły zgłosić swoje projekty do konkursu w ramach jednej z trzech ścieżek – mini, midi lub maxi, w zależności od stopnia zaawansowania działań na rzecz dostępności oraz od maksymalnej kwoty, o jaką wnioskowały. Akademia Górniczo-Hutnicza uzyskała jedno z największych dofinansowań w konkursie (12 811 487,90 zł) i będzie realizować projekt w ścieżce maxi. Wartość całego projektu to 13 207 720,90 zł, a jego realizacja zaplanowana jest na okres od 1 stycznia 2020 r. do 30 września 2023 r.

„Akademii Dostępności” obejmuje rozwój obszarów wsparcia osób z niepełnosprawnościami w strukturach AGH. W planach na najbliższe cztery lata przewidziano pięć głównych kierunków działań: zwiększenie dostępności architektonicznej infrastruktury AGH, wdrożenie technologii wspierających i wsparcia edukacyjnego, dopracowanie lub stworzenie ogólnouczelnianych dokumentów (procedur) uwzględniających potrzeby osób z niepełnosprawnością, działania szkoleniowe i zwiększające potencjał kadry (w tym świadomość), nawiązywanie sieci współpracy poprzez współpracę z środowiskiem akademickim, otoczeniem społeczno-biznesowym oraz kumulowanie i upowszechnianie wiedzy z zakresu dostępności w ramach utworzonego Centrum Wiedzy o Dostępności. Działania obejmują wypracowanie i wdrożenie m.in. teleinformatycznego systemu nawigacji po budynkach i terenie AGH w szczególności dla osób z problemami wzroku i ruchu, platformy do zdalnej obsługi studentów z niepełnosprawnościami, kursów e-learningowy wraz z filmami instruktażowymi, standardów dostępności architektonicznej, cyfrowej i komunikacyjnej. Ponadto projekt przewiduje poprawę dostępności serwisów internetowych zgodnych z aktualnymi standardami WCAG, digitalizację i udostępnienie zasobów edukacyjnych dla osób ze szczególnymi potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności oraz umożliwienie skorzystania ze zdalnego dostępu do konsultacji psychiatrycznych dla pracowników w zakresie nabycia fachowej wiedzy wykorzystanej do wsparcia studentów z niepełnosprawnościami w sytuacji kryzysowej.

Pracownicy AGH pozyskają wiedzę, umiejętności, a także bardzo istotną świadomość na temat funkcjonowania osób z niepełnosprawnością. Poznają także zasady, jakie powinny im przyświecać w codziennej pracy w kontekście wdrażania postanowień Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, by przyczyniać się do tworzenia środowiska równych szans, które umożliwia aktywny udział oraz zwiększa szanse na kształcenie osób z niepełnosprawnościami.

Dla zwiększenia efektywności założonych działań projektowych podjęto współpracę w formie Partnerstwa z trzema organizacjami pozarządowymi działającymi w obszarze niepełnosprawności: Fundacją Instytut Rozwoju Regionalnego, Fundacją na Rzecz Osób z Niepełnosprawnościami oraz Stowarzyszeniem na rzecz równego dostępu „Twoje nowe możliwości.”

Zaplanowane działania w sposób bezpośredni przełożą się na większą dostępność uczelni dla osób z niepełnosprawnościami i wzrost kompetencji uczestników projektu w zakresie zapewnienia równości szans.

Konkurs „Uczelnia dostępna”jest jednym z działań w ramach rządowego Programu „Dostępność Plus”, który stanowi pierwsze i kompleksowe ujęcie tematyki dostępności w Polsce. Celem konkursu jest likwidowanie barier w dostępie do kształcenia na poziomie wyższym. Dzięki przekazanym środkom możliwe będzie wprowadzenie zmian organizacyjnych na uczelniach oraz podniesienie świadomości i kompetencji kadry, co przełoży się na zwiększenie dostępności oferty edukacyjnej dla osób z niepełnosprawnościami. Konkurs jest finansowany z Funduszy Europejskich - Programu Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER). Planowany budżet konkursu wynosił 200 mln zł jednak finalnie, dzięki wysokiej jakości zgłoszonych projektów oraz istotności działań w nich przewidzianych, został zwiększony o ponad 121 mln zł, tak aby wszystkie wnioski rekomendowane do dofinansowania otrzymały środki.

W konkursie mogły wziąć udział uczelnie publiczne i niepubliczne, niezależnie od liczby studentów. Zgłaszane do konkursu projekty mogły dotyczyć zarówno działań prowadzących do zapewnienia przez uczelnie dostępności komunikacyjnej, administrowanych stron internetowych, narzędzi informatycznych, modyfikacji programów oraz procedur kształcenia, jak i działań z zakresu dostępności architektonicznej. Realizując te projekty, uczelnie będą współpracować z organizacjami pozarządowymi, podmiotami działającymi na rzecz likwidacji barier w dostępie do kształcenia na poziomie wyższym lub osobami z niepełnosprawnościami zajmującymi się aktywnie tematyką dostępności.

Stopka