05.10.2018

Interaktywna rzeźba SENSTER została reaktywowana po ponad czterdziestu latach


Prof. Tadeusz Słomka, fot. Maciej Talar KSAF AGH

Prof. Stanisław Tabisz, fot. Maciej Talar KSAF AGH

Prof. Anna Siwik, fot. Maciej Talar KSAF AGH

Dr Anna Olszewska, fot. Maciej Talar KSAF AGH

Richard Ihnatowicz, fot. Maciej Talar KSAF AGH

Laboratorium SENSTER 2.0, fot. Maciej Talar KSAF AGH

Laboratorium SENSTER 2.0, fot. Maciej Talar KSAF AGH

SENSTER, słynna interaktywna rzeźba cybernetyczna z lat 60. XX wieku, autorstwa Edwarda Ihnatowicza, dostała drugie życie. Dzięki staraniom grupy uczonych oraz projektantów, którzy podjęli prace rekonstrukcyjne, rzeźba reaguje na ruch i dźwięk w otoczeniu.

4 października br. na Wydziale Odlewnictwa AGH odbyła się uroczysta prezentacja odnowionej rzeźby. W wydarzeniu, będącym częścią obchodów 100. Inauguracji Roku Akademickiego, uczestniczyli m.in. Rektor AGH prof. Tadeusz Słomka, Prorektorzy – prof. Anna Siwik, prof. Jerzy Lis, prof. Wojciech Łużny, prof. Mirosław Karbowniczek, prof. Andrzej R. Pach, Rektor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie prof. Stanisław Tabisz, kurator wystawy dr Anna Olszewska z Wydziału Humanistycznego oraz syn twórcy SENSTERA Richard Ihnatowicz.

SENSTER, klasyczna praca nurtu sztuki mediów, do niedawna uznawany był za dzieło zaginione. Nazwa pochodzi z połączenia słów sensitive (tłum. wrażliwy, czuły) i monster (tłum. potwór). Konstrukcja została wykonana pod koniec lat 60. przez Edwarda Ihnatowicza, rzeźbiarza polskiego pochodzenia pracującego w Londynie. SENSTER został zaprezentowany publiczności w pawilonie wystawowym Evoluon, należącym do firmy Philips, koncernu, który wsparł powstanie pracy. Rzeźba od połowy lat 70. nie funkcjonowała w swojej pełnej wersji i do dziś pozostawała nieruchoma. Po ponad 40 latach, w kwietniu 2017 roku rzeźba została zakupiona przez AGH. Po ponad roku prac rekonstrukcyjnych SENSTER będzie prezentowany szerokiej publiczności podczas wystaw, festiwali muzycznych czy w galeriach sztuki nowoczesnej w Polsce i Europie.

Edward Ihnatowicz projektując pracę, zakładał stworzenie rzeźby reagującej ruchem na obecność ludzi w swoim otoczeniu. Zdecydował też, że miękki, organiczny ruch kontrastować będzie ciężarem i rozmiarami dzieła. W ten sposób powstał mierzący ponad pięć metrów szkielet. Stalowy masyw poruszał się zwinnie dzięki zsynchronizowanej pracy sześciu siłowników. Zmianą położenia sterował program komputerowy.

Rekonstrukcja zakładała rewitalizację zniszczonych części dzieła. Po kilkudziesięciu latach SENSTER znów jest w pełni interaktywnym dziełem sztuki.

Projekt koordynowany jest przez Wydział Humanistyczny AGH przy współpracy z dwoma innymi wydziałami AGH (Wydział Inżynierii Mechanicznej i Robotyki oraz Wydział Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Inżynierii Biomedycznej) oraz Wydziałem Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

LABORATORIUM SENSTER 2.0 – zwiedzanie

Od 4 października przez 30 kolejnych dni rzeźba jest dostępna dla odwiedzających w laboratorium SENSTER 2.0:

  • ul. Reymonta 23 (Wydział Odlewnictwa AGH, hala technologiczna),
  • godz. 17.00–20.00 (ekspozycja dostępna we wszystkie dni tygodnia oprócz poniedziałków).

Szczegółowe informacje