Przejdź do treści Przejdź do stopki
Aktualności

Pop!science – startuje nowy kanał popularyzujący naukę

Grafika przdstawiająca zabytkowy kask astronauty z podniesioną przyłbicą na żółtym tle. Obok kasku widnieje zdjęcie miniatury księżyca.

Pop!science – nowy kanał popularyzujący naukę

Pop!science – startuje nowy kanał popularyzujący naukę

W dobie zalewu newsami i dostępności różnych źródeł warto poszukiwać takich informacji, które w sposób rzetelny, wiarygodny i przede wszystkim przystępny wprowadzą nas w świat nauki. AGH uruchamia nową platformę popularnonaukową pod nazwą pop!science. Kanał dostępny na YouTube będzie miejscem spotkań pasjonatów nauki i dyskusji o najważniejszych współczesnych problemach.

Podcast Pop!science wyrasta z potrzeby jeszcze szerszego informowania w przystępny sposób o najważniejszych badaniach, odkryciach i rozwiązaniach powstających w uczelniach polskich i zagranicznych.

Jednym z prowadzących nowy program jest dr Krzysztof M. Maj, wykładowca Wydziału Humanistycznego i twórca kanału na YouTube Krzysztof M. Maj, zajmujący się literaturą fantastyczną, edukacją oraz grami komputerowymi. Pierwszym gościem programu będzie Dawid Myśliwiec z kanału Uwaga! Naukowy bełkot, który przybliży idee popularyzacji nauki oraz podpowie jak dobrze promować osiągniecia naukowe. Kolejni rozmówcy i rozmówczynie przybliżą zagadnienia, które są ich pasją. W programie goście będą rozmawiać m.in. o grach wideo, mikrograwitacji, uzależnieniach, kryminalistyce, wirtualnej rzeczywistości, zmianach klimatu czy ekologicznych rozwiązaniach w życiu codziennym.

Pierwszym gościem programu będzie Dawid Myśliwiec z kanału Uwaga! Naukowy bełkot, który przybliży idee popularyzacji nauki.

Zdjęcie dwóch rozmawiających ze sobą mężczyzn. Siedzą w pomarańczonych fotelach. Pierwszy z nich po lewej siedzący tyłem do obiektywu ubrany jest w ciemną koszulę. Po prawej drugi mężczyzna. Nosi szaty t-shirt.

Dr Krzysztof M. Maj, jeden z prowadzących program podkreśla, że popularyzacja nauki wymaga nie tyle wysiłku publikacyjnego w tradycyjnych mediach (zwłaszcza w prasie naukowej), ile wykorzystania nowoczesnych, multimedialnych form przekazu. W świecie cyfrowym, w którym ludzie uczą się filtrowania informacji, a nie ich przyswajania, walka o każdą sekundę uwagi wymaga przekazu wielobodźcowego, angażującego i imersywnego – i warto się zastanowić, dlaczego ludzie, którzy tracą koncentrację na półtoragodzinnym wykładzie, równocześnie słuchają czterogodzinnych podcastów na YouTubie czy Spotify.

Studio nagrań powstało w industrialnej przestrzeni jednej z hal na Wydziale Odlewnictwa. W scenografii studia, prócz elementów nawiązujących do przemysłowego charakteru miejsca, znajdziemy również Senstera – cybernetyczną, interaktywną rzeźbę z lat 60. XX w., autorstwa Edwarda Ihnatowicza, którą AGH wspólnie z ASP w Krakowie odrestaurowało kilka lat temu. Od tego czasu rzeźba eksponowana była m.in. w Narodowej Galerii Sztuki „Zachęta” oraz – wirtualnie – podczas międzynarodowego festiwalu sztuki w Sapporo w Japonii.

Zdjęcie dwóch rozmawiających ze sobą mężczyzn. Siedzą w pomarańczonych fotelach, zwróceni tyłem do obiektywu. Mężczyzna po prawej ubrany jest w ciemną koszulę. Drugi z mężczyzn nosi szaty t-shirt. W tle scenografia sali w postaci metalowego wysięgnika.

W scenografii studia, prócz elementów nawiązujących do przemysłowego charakteru miejsca, znajdziemy również Senstera – cybernetyczną, interaktywną rzeźbę.

Premiera pierwszego odcinka z udziałem Dawida Myśliwca pt. Popularne vs naukowe odbędzie się 1 czerwca o godz. 17.00 na kanale pop!science.

Twórcami nowego projektu jest Centrum Komunikacji i Marketingu AGH, które realizuje program przy wsparciu Centrum Mediów AGH.

Do udziału w programie zapraszamy naukowców różnych specjalizacji, którzy chcą podzielić się swoimi pasjami i badaniami, oraz którym idea popularyzacji nauki nie jest obca. Zainteresowanych zapraszamy do kontaktu: media(at)agh.edu.pl.

Stopka