Przejdź do treści Przejdź do stopki
Aktualności

Aktualności

fot. Paweł Cegielski, AGH Robotics

Projekt AGH Robotics ułatwiający praktyczną naukę robotyki zajął trzecie miejsce w konkursie IT

Projekt platformy edukacyjnej umożliwiającej interakcję z robotem przemysłowym skonstruowany przez AGH Robotics zajął trzecie miejsce w finale ogólnopolskiego studenckiego konkursu ABB IT Challenge.

W skład zespołu weszli studenci Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki: Michał Soida, Bartosz Widera i Jakub Żak. Do konkursu zgłosili robota, którego oprogramowanie ma ułatwić praktyczną naukę robotyki i dziedzin z nią związanych, takich jak programowanie czy elektronika. Projekt posiada wszystkie cechy robotów przemysłowych, ale nie jest skomplikowany, co pozwala na jego obsługę i konserwację bez specjalistycznej wiedzy. Dodatkowym atutem robota jest rekonfigurowalność i mobilność, dzięki której może on łatwo zmienić miejsce pracy. W ramach zadań konkursowych zespół opracował własny system programowania, modyfikujący możliwości aplikacji sterującej i dostosowujący je do poziomu wiedzy użytkownika urządzenia. Projekt jest na etapie finalnego prototypu, gotowy to rozpoczęcia produkcji. Nie jest to jednak koniec jego rozwoju, będą przeprowadzanie kolejne udoskonalenia i rozszerzenia, takie jak system wizyjny czy symulacja kolizji w przestrzeni roboczej, a także dalsza integracja komponentów, pozwalająca na obniżenie kosztów.

Finał konkursu odbył się 30 maja br. w Krakowie. Znalazło się w nim pięć studenckich zespołów z całej Polski. Ich zadaniem było przedstawić przygotowaną w języku angielskim 15-minutową prezentację rozwiązania opracowanego w drugim etapie konkursu. Następnie każdy zespół odpowiadał na pytania o kwestie techniczne i biznesowe związane z wprowadzeniem pomysłu na rynek zadawane przez członków jury – ekspertów z dziedzin zarządzania projektami. Z uwagi na obecność menedżerów z europejskich oddziałów firmy ta część finału prowadzona była w całości w języku angielskim. Oceniane były: jakość prezentacji pomysłu i projektu, prezentacja rozwiązania informatycznego, prezentacja planu marketingowego dla rozwiązania, funkcjonalność rozwiązania oraz poprawność odpowiedzi na zadawane pytania.

Nagrodą dla naszego zespołu były nagrody rzeczowe, ale niezwykle cenne jest zdobyte doświadczenie i nawiązane kontakty.

Swoją przyszłość wiążemy z robotyką przemysłową, chcemy dalej kontynuować pracę nad projektami manipulatorów, a także przekazywać zdobytą wiedzę i doświadczenie kolejnym studentom pracującym w naszym kole naukowym – mówią studenci, którzy reprezentowali AGH w finałowych zmaganiach.

Tematem przewodnim tegorocznego konkursu ABB IT Challenge była interakcja człowieka z technologią. Zadaniem drużyn było przygotowanie narzędzia realizującego motto Interact with the real world. Aby usprawnić wybraną dziedzinę życia, można było wykorzystać rzeczywistość rozszerzoną lub wirtualną. Uczestnicy mieli tym razem szerokie pole do popisu, ponieważ organizatorzy nie sugerowali grupy odbiorców, do których projekty miały być skierowane.

Stopka