Przejdź do treści Przejdź do stopki
Aktualności

Aktualności

fot. Maciek Bernaś, KSAF AGH

Wielki sukces AGH Solar Boat na zawodach w Monako

W tegorocznej edycji zawodów „Monaco Solar & Electric Boat Challenge”, które odbyły się w dniach 13-15 lipca, łódź solarna „Baśka” w klasyfikacji generalnej złożonej z wyścigu wytrzymałościowego, slalomu oraz wyścigu jeden na jeden, zajęła piąte miejsce. To wielki sukces AGH Solar Boat, będącego jedynym reprezentantem Polski w tych prestiżowych zawodach.

Start w zawodach był wielkim wyzwaniem dla całej drużyny. Pierwszy sprawdzian jakości zespołu miał miejsce już 3 dni przed startem w związku z awarią układu napędowego łodzi. Po 72 godzinach nieprzerwanej pracy test ten wypadł znakomicie.

Po dwóch latach intensywnych przygotowań 13 lipca AGH Solar Boat dotarł do żeglarskiej ziemi obiecanej, czyli Yacht Club de Monaco. Na miejscu czekała rywalizacja aż z 20 drużynami.

Pierwszego dnia „Baśka” z powodzeniem przeszła testy techniczne. Sprawdzana była m.in. konstrukcja, uszczelnienie, instalacja elektryczna oraz stabilność. Podczas testów bezpieczeństwa Janusz Sawicki – nieoceniony sternik wykonał ewakuację z łodzi w czasie 1,7 sekundy!

Kolejny dzień upłynął zawodnikom w napięciu podczas oczekiwania na start w biegu wytrzymałościowym sprawdzającym sprawność ekonomicznego ładowania i rozładowywania akumulatorów. Dla „Basi” ze względu na naprawę systemu napędowego był to pierwszy wyścig na wodzie.

Z wynikiem 20 okrążeń łódź ukończyła wyczerpujący bieg endurance, który dla niektórych zespołów okazał się zbyt trudną próbą dla układu mechaniczno-elektrycznego. Dla AGH Solar Boat Team był to wielki sukces i moment radości po ukończeniu najcięższej z konkurencji.

Emocjom nie było końca. Mocne fale na otwartym morzu uszkodziły pokład, który dzięki doświadczeniu i profesjonalizmowi zespołu został naprawiony przed kolejnym dniem (z wykorzystaniem najwyższych technologii włókien węglowych).

Trzeci dzień zawodów studenci rozpoczęli od rywalizacji w slalomie, który sprawdzał zwrotność łodzi. „Baśka” dzięki umiejscowieniu napędu w przedniej części łodzi wchodziła sprawnie w zakręty, zdobywając piąte miejsce. Kolejną i ostatnią konkurencją był wyścig one-on-one, który drużyna również zakończyła na piątej pozycji.

Stopka