Wacław Czernecki, Piotr Ryba oraz Wojciech Sojka, członkowie KN Elektroników, pokonując 22 najlepsze drużyny z uniwersytetów Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, zdobyli III miejsce oraz nagrodę za najbardziej innowacyjny pojazd na międzynarodowych mistrzostwach Freescale Cup EMEA, które odbyły się w dniach 29-30 kwietnia 2014 r. w Instytucie Fraunhofera IIS w Erlangen w Niemczech.
Zawody Freescale Cup regionu EMEA (ang. Europe, Middle-East, Africa) to rozgrywający się regularnie od kilku lat turniej pojazdów napędzanych silnikami elektrycznymi, pracujących na zasadzie śledzenia czarnej linii na białym tle (ang. line follower). Drużyny studentów, reprezentujące uczelnie z całego świata, rywalizują między sobą w celu opracowania pojazdu, który w jak najkrótszym czasie pokona zadaną trasę. Dokładne zasady z sezonu na sezon ulegają niewielkim modyfikacjom, jednak współzawodnictwo generalnie opiera się na jak najlepszym wykorzystaniu dostarczonej (wspólnej dla wszystkich drużyn) platformy jezdnej, uzupełnieniu jej o dodatkowe czujniki oraz opracowaniu oprogramowania sterującego, działającego na wybranym mikrokontrolerze firmy Freescale – organizatora turnieju i jednego z wiodących producentów mikrokontrolerów na świecie.
Podczas mistrzostw w sezonie 2014 Akademię Górniczo-Hutniczą reprezentowało Koło Naukowe Elektroników, które zgłosiło dwa zespoły:
Koordynatorem drużyn AGH został opiekun Koła Naukowego Elektroników mgr inż. Łukasz Krzak.
Zespoły zmagały się w eliminacjach regionalnych, które odbyły się 6-7 marca br. w Żylinie na Słowacji i w których udział wzięło 18 drużyn z Polski, Czech i Słowacji. Zespół KNE-Fideltronik zdobył II miejsce ex aequo z drużyną z Politechniki Wrocławskiej i tym samym zakwalifikował się do kolejnego etapu rozgrywek. Ze względu na problemy techniczne z pojazdem, zespół KNE-Freemasters niestety nie ukończył wyścigu.
Kolejnym etapem były finały regionu EMEA, w których rywalizowały 22 najlepsze zespoły z uniwersytetów Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. Gospodarzem wydarzenia, odbywającego się w dniach 29-30 kwietnia 2014 r., był Instytut Fraunhofera w Erlangen w Niemczech.
Zgodnie z regulaminem zawodów każda z ekip ma maksymalnie trzy próby na przejechanie trasy, przy czym pierwszy pomyślny przejazd automatycznie zaliczany jest jako ostateczny, a zdobyty czas jako wynik końcowy zawodów, którego nie można już poprawiać. W wyniku losowania drużyna KNE-Fideltronik startowała z pozycji 11. Zarówno pierwsza jak i druga próba nie powiodły się pomyślnie. Za trzecim podejściem zawodnicy zmienili nieznacznie parametry sterowania i auto ukończyło trasę z najlepszym wówczas wynikiem 19,6 s. Kolejną startującą drużyną byli zawodnicy z Włoch, którzy wyprzedzili studentów AGH tylko o 0,1 sekundy. W końcowej klasyfikacji zespół KNE-Fideltronik uplasował się na III miejscu, ulegając jeszcze o 0,4 s najlepszej drużynie ze Słowacji, ubiegłorocznemu mistrzowi Europy.
Uczelnia | Zespół | Czas przejazdu |
---|---|---|
Slovak University of Technology Bratislava | FEI-minetors | 00:19.2 |
Politecnico of Torino | POLIce | 00:19.5 |
AGH University of Science and Technology Krakow | KNE Fideltronik | 00:19.6 |
University of Padova | The Jaiton Broules | 00:22.0 |
University of Sheffield | SCAR | 00:23.8 |
Politecnico of Torino | ToPOLIno | 00:24.9 |
University of Applied Sciences Landshut | LA Speed!Up | 00:25.8 |
ONPU - Odessa National Polytechnic University | Wonderbolts | 00:25.8 |
Technical University of Iasi | Bolt | 00:26.4 |
Wroclaw University of Technology | The Polish Team | 00:26.8 |
Miła niespodzianka spotkała studentów AGH podczas ceremonii wręczenia nagród. Jury konkursu, składające się z pracowników naukowych Instytutu Fraunhofera, postanowiło przyznać zespołowi KNE-Fideltronik pierwszą nagrodę za najbardziej innowacyjny samochód w zawodach. Doceniono przede wszystkim wysoki stopień integracji podzespołów oraz elegancję rozwiązania. Warto podkreślić, że było to jedyne dodatkowe wyróżnienie przyznane podczas finałów.
<iframe src="http://www.youtube.com/embed/UJPq2_om1HI" frameborder="0" height="293" width="520"></iframe>