Menu
  • Link do mapy serwisu
  • Strona główna AGH
  • News
  • AGH Main Page
 
05.05.2017

Mistrzostwo zespołu KNE Fideltronik w międzynarodowych zawodach pojazdów autonomicznych NXP Cup


fot. archiwum zespołu KNE Fideltronik

Reprezentujący Akademię Górniczo-Hutniczą zespół KNE Fideltronik zajął pierwsze miejsce w finale regionu EMEA (Europe, Middle-East, Africa) zawodów pojazdów autonomicznych NXP Cup 2017, poprawiając tym samym swój wynik z zeszłego roku.

Zwycięski skład zespołu tworzą studenci Wydziału Elektroniki, Informatyki i Telekomunikacji  zrzeszeni w Kole Naukowym Elektroników działającym przy Katedrze Elektroniki: Rafał Mszal, Jakub Mojsiejuk i Dawid Worek. Opiekunem drużyny jest mgr inż. Łukasz Krzak. Prace projektowe oraz testy zostały realizowane przy użyciu infrastruktury Laboratorium układów elektronicznych i kompatybilności elektromagnetycznej Centrum Energetyki AGH.

W europejskich eliminacjach do zawodów uczestniczyło 95 zespołów z 50 uniwersytetów. Do finału regionu EMEA, który odbył się w dniach 27-28 kwietnia 2017 r. w Monachium, dotarło 17 drużyn z dziewięciu państw.

Rywalizacja polegała na przygotowaniu pojazdu, który potrafi samodzielnie poruszać się po trasie wyznaczanej przez dwie czarne linie na białym tle, co przypomina nieco rzeczywistą sytuację drogową, bazując tylko na danych z własnych czujników (np. kamery). Zawody mają formułę wyścigu, w którym liczy się czas przejazdu i podążanie trasą bez wyjeżdżania poza jej obrys.

Pierwszy dzień zawodów przeznaczony był na trening, podczas którego zawodnicy testowali swoje pojazdy na elementach, z jakich składana jest następnie trasa finałowa. Czas ten wykorzystywany jest głównie na weryfikację różnych elementów algorytmu sterowania oraz konfigurację parametrów, takich jak np. prędkość maksymalna czy też dynamika hamowania pod kątem przyczepności do podłoża. Zespół KNE Fideltronik sukcesywnie testował i poprawiał najbardziej wrażliwe elementy algorytmu sterowania, takie jak detekcja i poprawne pokonanie wzniesienia, a także dobierał maksymalną prędkość i sposób hamowania pojazdu w różnych konfiguracjach toru, co miało zostać wykorzystane podczas finałowego przejazdu. Już w pierwszych godzinach treningu można było dostrzec, że tegoroczne finały stać będą na bardzo wysokim poziomie – dobrze prezentowały się szczególnie zespoły z Rumunii i Ukrainy.

Następnego dnia przeprowadzono ostatni, ponad 3-godzinny trening, po którym wszystkie drużyny musiały oddać pojazdy do inspekcji. Zespół KNE Fideltronik zdecydował się zrezygnować z rywalizacji z drużynami z Ukrainy i Rumunii na trasie testowej, skupiając się głównie na wyeliminowaniu ostatnich problemów w algorytmie sterowania. Ważne było przede wszystkim uzyskanie pewności, że samochód poradzi sobie z każdym elementem trasy finałowej. Decyzja okazała się dobrą strategią, gdyż wzbudziła zaskoczenie i niepewność w zespołach, nawet tych uchodzących za faworytów.

Zapowiadała się zacięta rywalizacja. Zespół z AGH otrzymał numer 14, co stanowiło dobrą pozycją wyjściową – dwie drużyny z Rumunii wystartowały przed naszymi zawodnikami, a tuż po nich zespoły z Ukrainy i Szwajcarii. Członkowie KNE Fideltronik mieli też dodatkowy powód do optymizmu – trasa, w przeciwieństwie do testowej, była stosunkowo kręta i posiadała kilka długich prostych, co premiowało zespoły, które przetestowały przejazd przez różne elementy toru.

Po przejeździe 13 drużyn rywalizacja przebiegała zgodnie z przewidywaniami: po dobrych próbach zdecydowanie prowadziły dwa zespoły z Rumunii, których czasy różniły się zaledwie o 0,1 sekundy. Zespół KNE Fideltronik postawił na płynność przejazdu kosztem osiąganej prędkości maksymalnej, co na krętych odcinkach trasy pozwoliło zbudować znaczną przewagę nad rywalami i ukończyć trasę w pierwszej próbie z czasem 19,857 s, blisko 1,2 s szybciej niż prowadzący do tej pory rumuński zespół. Tuż po zawodnikach z AGH startował zespół z Ukrainy. Pierwsze sekundy przejazdu wskazywały na to, że rywalizacja o prowadzenie będzie toczyć się do ostatnich centymetrów. Szybko okazało się jednak, że główny faworyt do zwycięstwa ma problemy ze stabilnością jazdy przez trasę i po trzech nieudanych próbach nie ukończył rywalizacji. Jako ostatni na trasie pojawił się pojazd zespołu ze Szwajcarii – zwycięzcy dwóch ostatnich edycji zawodów. Podobnie jak poprzednio samochód pokonywał trasę bardzo dynamicznie, lecz niestabilnie. Trzecia nieudana próba przejazdu zakończyła finał, co oznaczało, że zwycięzcą sezonu 2017 zawodów NXP Cup został zespół KNE Fideltronik.

Finałowy przejazd naszej drużyny (rozpoczyna się od 1:40)

O pasji i ambicjach naszych studentów świadczy fakt, że godzinne oczekiwanie na oficjalne ogłoszenie wyników wykorzystali na dodatkowe testowanie pojazdu na trasie finałowej, z myślą o starcie w następnym roku.

Finalna lista rankingowa zawodów dostępna jest na stronie internetowej.

Udział w tegorocznej edycji zawodów NXP Cup został sfinansowany w części ze środków Grantu Rektorskiego dla kół naukowych. Sponsorem udziału zespołów z AGH w zawodach NXP Cup EMEA, podobnie jak w latach poprzednich, jest firma Fideltronik.


All rights reserved © 2017 Akademia Górniczo-Hutnicza