Menu
  • Link do mapy serwisu
  • Pl
  • Socjologia
  • Socjologia
 

Socjologia

Wydział Humanistyczny

Absolwent studiów I stopnia posiada wiedzę z zakresu: 

  • nauk społecznych i humanistycznych,
  • możliwości wykorzystywania innowacyjnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w obszarze gospodarki, kultury i społeczeństwa,
  • socjologicznych ilościowych i jakościowych metod i technik badawczych,
  • medioznawstwa, multimediów,
  • reklamy i promocji,
  • komunikacji społecznej, medialnej i interpersonalnej,
  • zarządzania i organizacji, Public Relations,
  • socjologii kultury i kultury popularnej,
  • problematyki społeczeństwa informacyjnego i zmian dokonujących się na styku nowoczesnych technologii i społeczeństwa.

Ponadto absolwent studiów II stopnia posiada wiedzę z zakresu: 

  • złożonych relacji pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami z zakresu nauk społecznych i humanistycznych (ekonomia, filozofia, politologia, antropologia),
  • klasycznych i nowoczesnych koncepcji teoretycznych w socjologii oraz różnych paradygmatów analizy społecznej,
  • zróżnicowanych sposobów wyjaśniania współczesnych zjawisk i procesów społecznych,
  • zaawansowanych technik pozyskiwania danych właściwych dla nauk humanistycznych i społecznych.

Absolwent studiów I stopnia potrafi:

  • diagnozować procesy i zjawiska społeczne oraz kulturowe zachodzące we współczesnym świecie,
  • projektować i realizować badania socjologiczne z wykorzystaniem różnorodnych ilościowych i jakościowych metod i technik badawczych (m.in. SPSS, czy MAXQDA), 
  • analizować dokumenty urzędowe, dane statystyczne oraz trendy w Internecie,
  • posługiwać się specjalistycznymi programami komputerowymi i podstawową wiedzą z zakresu informatyki,
  • tworzyć projekty kampanii reklamowych czy wizerunkowych.

Ponadto absolwent studiów II stopnia potrafi:

  • właściwie dobrać i zastosować teorie, koncepcje oraz pojęcia do analizy rzeczywistości społecznej oraz krytycznie ocenić ich przydatność w procesie analizy zjawisk społecznych,
  • krytycznie ocenić przekazy medialne oraz samodzielnie tworzyć specjalistyczne narzędzia dla różnych typów mediów,
  • konstruować i prowadzić różne projekty badawcze z zakresu socjologii z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi badawczych,
  • w sposób zaawansowany wyszukiwać, analizować i oceniać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych,
  • w innowacyjny sposób rozwiązywać problemy społeczne.

Praktyki

Studenci I stopnia mają obowiązek zrealizowania dwóch rodzajów praktyk studenckich w wymiarze 60 godzin każda, przy czym jedna to staż w instytucji, zaś druga to praktyka socjologiczna. Studenci zobowiązani są do odbywania stażu w firmach i instytucjach, których działalność odpowiada profilowi kształcenia na Wydziale Humanistycznym (np. działy PR, marketingu, reklamy i promocji różnych firm, media, instytucje badania opinii publicznej i rynku, instytucje administracyjne, instytucje prowadzące politykę społeczną, agencje doradztwa personalnego, działy zarządzaniem kadrami, instytucje rynku pracy, firmy szkoleniowe). Wydział prowadzi stałą współpracę w zakresie praktyk studenckich z wieloma instytucjami i stowarzyszeniami, m.in.: Interia.pl, TVN24, UMK, Centrum Doradztwa Strategicznego, Alexander Mann Solutions, MOCAK. Praktyka socjologiczna polega na uczestnictwie w badaniach empirycznych i sporządzeniu raportu. 

 

Studenci socjologii II stopnia mają obowiązek zrealizowania praktyki w wymiarze 60 godzin podczas czwartego semestru studiów. Zakres praktyk obejmuje rozmaite czynności sprofilowane do potrzeb instytucji, w których odbywają się praktyki. Przykładowo student odbywający praktyki w krakowskim oddziale TVN24 ma możliwość praktyki w zakresie zdobywania i przygotowywania informacji podczas pracy w newsroomie. 

 

Do najważniejszych instytucji, z którymi współpracuje Wydział należą: TVN24, RMF FM, Interia.pl, MOCAK, Aleksander Mann Solutions, Urząd Miasta Krakowa, Centrum Doradztwa Strategicznego, Małopolski Instytut Kultury.

Perspektywy zawodowe

Absolwenci kierunku mogą pracować jako: 

  • eksperci i konsultanci w branży elektronicznego biznesu (branża IT, e-comerce),
  • dziennikarze, rzecznicy prasowi,
  • specjaliści od spraw reklamy i Public Relations, 
  • badacze opinii publicznej i rynku,
  • specjaliści do spraw wizerunku, HR,
  • specjalista z zakresu PR, 
  • rzecznik prasowy, 
  • spin doctor, 
  • specjalista ds. reklamy, 
  • dziennikarz, 
  • broker informacji, 
  • trendsetter, 
  • mediator oraz negocjator w sytuacjach konfliktowych, 
  • social media specialist, 
  • projektant architektury informacji, 
  • strategy manager, 
  • specjalista do spraw komunikacji interaktywnej,
  • specjalista ds. analizy rynków,
  • specjalista ds. prowadzenia projektów unijnych.

Miejsca pracy: 

  • instytucje sektora publicznego, 
  • organizacje rządowe i pozarządowe, 
  • agencje reklamy i PR,
  • ośrodki badania opinii publicznej i rynku, 
  • e-biznes,
  • media tradycyjne i elektroniczne,
  • agencje doradztwa personalnego,
  • agencje interaktywne, 
  • agencje public relations i reklamowe,
  • firmy konsultingowe, 
  • think tanki,
  • domy mediowe,
  • e-przedsiębiorstwa, 
  • instytucje medialne, 
  • instytucje sektora publicznego i organizacje rządowe, 
  • organizacje pozarządowe, 
  • ośrodki badań społecznych i rynkowych, 
  • małe i średnie firmy oraz korporacje,
  • samodzielna działalność gospodarcza.

  

81,3% absolwentów Socjologii Wydziału Humanistycznego AGH pracuje zawodowo po ukończeniu studiów, a ponad 4% prowadzi własną działalność gospodarczą. Co ważne, prawie 82% z nich wykonuje pracę zgodną z wykształceniem.  

 

All rights reserved © 2017 Akademia Górniczo-Hutnicza