Przejdź do treści Przejdź do stopki
Aktualności

Aktualności

fot. Stanisław Malik, AGH

Studenci Akademii AGH Junior otrzymali indeksy i rozpoczęli zajęcia

30 września br. ponad 60 dzieci w wieku od 6 do 12 lat rozpoczęło swoją studencką przygodę w Akademii AGH Junior. Uroczysta inauguracja pierwszego roku akademickiego wraz z immatrykulacją małych studentów i pierwszym wykładem odbyły się w Auli AGH.

Przybyłym dzieciom w tak ważnej chwili towarzyszyli rodzice i opiekunowie, a w wielu wypadkach także rodzeństwo. W ceremonii wzięli udział Rektor AGH prof. Tadeusz Słomka oraz Prorektor ds. Studenckich AGH prof. Anna Siwik. Nie mogło także zabraknąć członków Kapituły Akademii AGH Junior, odpowiadającej za program studiów dla dzieci, a także pracowników naukowych naszej uczelni, którzy dla małych studentów poprowadzą zajęcia.

Przejęte, ale zaciekawione dzieci serdecznie powitał Rektor AGH. W swoim przemówieniu podkreślił, że nauka i studia to fascynująca przygoda, zaś Akademia Górniczo-Hutnicza jest idealnym miejscem, aby tę przygodę rozpocząć, a w przyszłości kontynuować. Prof. Tadeusz Słomka wspomniał o tradycyjnym haśle, znanym wszystkim dorosłym studentom – „Tak się bawi, tak się bawi AGH!”. Jednak dla młodych adeptów nauk ścisłych będzie ono brzmieć inaczej – „Tak się uczy, tak się uczy AGH!” i te słowa z pewnością będą im towarzyszyć podczas całego roku akademickiego.

Następnie dzieci złożyły uroczyste ślubowanie, w którym zobowiązały się m.in. do pilnego i systematycznego zdobywania wiedzy. Po czym prof. Tadeusz Słomka i prof. Anna Siwik przeprowadzili uroczystą immatrykulację studentów Akademii AGH Junior, a także wręczyli im indeksy.

Po życzeniach i gratulacjach, jakie najmłodszym adeptom nauki oraz ich rodzicom złożył Rektor AGH, głos zabrał Przewodniczący Kapituły Akademii AGH Junior dr inż. Szczepan Moskwa, Prodziekan Wydziału Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Inżynierii Biomedycznej, który zaprezentował małym studentom tradycyjny indeks – to w nim będą zbierać zaliczenia z przedmiotów, chociaż ocen i egzaminów nie będzie. Przewodniczący Kapituły zachęcił także dzieci do aktywnego udziału w zajęciach i zadawania pytań. Ułożony przez Kapitułę program Akademii AGH Junior jest bardzo interesujący, każde spotkanie to inny temat, więc warto jak najlepiej wykorzystać spędzony na uczelni czas. Aby umilić naukę każdy student otrzymał plecak z podkładką, notesem i długopisem.

Ceremonię zakończył Zespół Pieśni i Tańca AGH „Krakus”, radośnie odśpiewując „Gaudeamus igitur”.

Po krótkiej przerwie studenci wzięli udział w pierwszych zajęciach. Specjalny wykład pt. O pociągu na poduszce magnetycznej (lewitacja magnetyczna) przygotował i wygłosił prof. Antoni Cieśla, Prorektor ds. Kształcenia AGH w latach 2005–2008. Celem prelekcji było zapoznanie młodych adeptów nauki z bardzo spektakularnym zjawiskiem, jakim w fizyce jest zjawisko nadprzewodnictwa.

W trakcie wykładu Profesor opowiedział historię kolei, a przede wszystkim opisał i wyjaśnił zjawisko lewitacji magnetycznej w oparciu o nadprzewodniki. Przygotowaniem do zasadniczej treści wykładu były odpowiednie rekwizyty obrazujące działanie elektryczności, jak np. żarówka czy suszarka do włosów. Prof. Cieśla zaznajomił studentów z pojęciami nadprzewodnictwa i niskich temperatur, a także cieczy kriogenicznych (ciekły azot). W interesujący i przystępny sposób wyjaśnione zostało fizyczne zjawisko doskonałego diamagnetyzmu, które jest podstawą lewitacji magnetycznej.

Kulminacją wykładu był przeprowadzony przez dr. inż. Mikołaja Skowrona pokaz lewitacji magnetycznej dysku nadprzewodnika wysokotemperaturowego schłodzonego ciekłym azotem. Naukowiec zademonstrował zabawkę-lokomotywę wyposażoną w nadprzewodnik, która swobodnie unosiła się nad torem magnetycznym.

Studenci – juniorzy byli pod wielkim wrażeniem. W ich pamięci na długo pozostanie widok lewitującej lokomotywy, rozprzestrzeniającego się po podłodze ciekłego azotu, a przede wszystkim uroczysta oprawa, jaka towarzyszyła ceremonii inauguracyjnej i immatrykulacyjnej, o czym wielu z nich mówiło po opuszczeniu Auli AGH.

Dzieci z niecierpliwością oczekują kolejnych spotkań w Akademii AGH Junior – ośmioletni Janek liczy na fascynujące niespodzianki, pierwszoklasistka Natalia interesuje się kamieniami, więc z pewnością ucieszą ją zajęcia na temat kolekcjonowania minerałów i skał. Uczęszczająca do piątej klasy Lena lubi matematykę, a w Akademii AGH Junior już niedługo pozna m.in. metody szyfrowania. Natomiast Helena, która wkrótce skończy 11 lat, kocha zwierzęta i taniec, z równym zainteresowaniem czeka na każde zajęcia.

Akademia AGH Junior to nowa inicjatywa edukacyjna Akademii Górniczo-Hutniczej skierowana do uczniów klas 1-6 szkół podstawowych. Zajęcia dla dzieci obejmować będą wykłady, ćwiczenia oraz laboratoria i prowadzone będą przez kadrę naukową AGH.

Celem Akademii AGH Junior jest przede wszystkim zaszczepienie wśród dzieci ciekawości świata oraz przedstawienie im nauki w taki sposób, aby zachęcić je do zdobywania wiedzy, zadawania pytań oraz rozwijania pasji. Niezwykła naukowa przygoda rozpoczęta w Akademii AGH Junior umożliwi młodym studentom poznanie środowiska akademickiego uczelni i być może stanie się inspiracją przy wyborze ich ścieżki naukowej lub zawodowej. 

Relacja fotograficzna Stanisława Malika

Stopka