Przejdź do treści Przejdź do stopki
Aktualności

Aktualności

AGH na największych targach gier komputerowych w Europie

Podczas największych targów gier komputerowych w Europie GAMESCOM, które odbyły się w dniach 13–17 sierpnia 2014 r. w Kolonii, naukowcy z Zespołu Przetwarzania Sygnałów w AGH w Krakowie dr inż. Bartosz Ziółko i mgr inż. Tomasz Pędzimąż zaprezentowali najnowsze technologie powstające w AGH.


Pierwszą z nich był system dialogowy, czyli oprogramowanie umożliwiające prowadzenie rozmowy z komputerem w sposób zbliżony do rozmowy z drugim człowiekiem. Systemy takie mogłyby być wykorzystane w grach fabularnych, zastępując obecne predefiniowane linie dialogowe. Dałoby to graczom większą swobodę i możliwość wykorzystania swojej kreatywności. Sprawiałyby zarazem, że każda rozgrywka byłaby na swój sposób niepowtarzalna.

Drugą technologią był silnik dźwięku przestrzennego oferujący udźwiękowienie opierające się na innowacyjnej metodzie. Obecnie ze względów wydajnościowych najczęściej używane metody zakładają ręczną lub półautomatyczną modyfikację nagrań w celu dopasowania do warunków sceny. Polega ona na filtrowaniu dźwięku parametrami przypisanymi określonej kategorii pomieszczeń: np. duża hala, korytarz itp. Prezentowana na targach biblioteka opiera się na technice śledzenia wiązek (ang. beamtracing) w oparciu o aktualną geometrię sceny. Parametry dla dźwięków na danej scenie są przeliczane na bieżąco poprzez rekonstrukcję trasy dźwięku w oparciu o fizyczne efekty akustyczne, w tym odbicia, dyfrakcję, przejście. Dźwięk zmienia się dynamicznie wraz z ruchem postaci gracza i źródeł dźwięku. Dzięki opracowanej technologii odbiorca może poczuć się jak w wirtualnym świecie gry.

 

<iframe src="http://www.agh.edu.pl/typo3///www.youtube.com/embed/EWatzCC7rk0" frameborder="0" height="293" width="520"></iframe>

 

Oba rozwiązania zostały zgłoszone do ochrony patentowej w USA, Kanadzie i Japonii. Planowane jest rozszerzenie zgłoszeń o patent europejski. Technologie spotkały się z dużym zainteresowaniem wystawców. Pierwsza z nich jest w trakcie komercjalizacji przez spółkę spin-off – Techmo sp. z o.o.. Naukowcy planują założyć drugą spółkę, która będzie zajmować się silnikiem dźwięku przestrzennego.

 

Stopka