19.07.2017

Prezentacja terenowego motocykla elektrycznego E-Moto AGH


Silnik o mocy 8 kW umieszczony w tylnym kole, fot. Zbigniew Sulima, Biuletyn AGH

Pierwszy terenowy motocykl elektryczny skonstruowany w AGH, fot. Zbigniew Sulima, Biuletyn AGH

Głos zabrał m.in. prof. Andrzej R. Pach, fot. Zbigniew Sulima, Biuletyn AGH

Dr inż. Krzysztof Zagórski, opiekun E-Moto AGH, fot. Zbigniew Sulima, Biuletyn AGH

Prezentacja zgromadziła licznych gości, fot. Zbigniew Sulima, Biuletyn AGH

19 lipca na terenie kampusu AGH odbyła się prezentacja terenowego motocykla elektrycznego skonstruowanego przez zespół E-Moto AGH.

Terenowy motocykl elektryczny E-Moto AGH jest pierwszym tego typu pojazdem, który powstał w Akademii Górniczo-Hutniczej. Zastosowanie alternatywnego źródła energii do zasilania napędu daje przewagę nad pojazdami z silnikiem spalinowym, eliminując nie tylko problem zanieczyszczenia, ale również hałas towarzyszący pracy silnika.

W prezentacji uczestniczyli m.in. Prorektor ds. Nauki AGH prof. Andrzej R. Pach, władze Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki, władze Wydziału Energetyki i Paliw oraz przedstawiciele firm wspierających projekt.

– Chciałabym pogratulować Wam wysokich miejsc w zawodach. Tego typu sprzęt wymagał kooperacji wielu specjalistów z różnych obszarów. Trzeba powiedzieć, że jest to duże osiągnięcie, tym bardziej, że motocykl powstał w bardzo krótkim czasie. Cieszę się niesamowicie, że przy tego typu projektach współpracują studenci z różnych wydziałów, wykorzystując potencjał, jaki stwarza AGH – powiedział podczas prezentacji prof. Andrzej R. Pach.

Najważniejsze parametry motocykla:

  • innowacyjne rozwiązanie: silnik w piaście tylnego koła o mocy stałej 8 kW (chwilowej 14 kW),
  • baterie litowo-jonowe o pojemości 54 Ah, 3,2 kWh,
  • zasięg na baterii: ok. 100 km/1h pracy w terenie,
  • rama autorskiej konstrukcji wykonana z chromo-molibdenu,
  • wahacz autorskiej konstrukcji ze stali 355,
  • obudowa z włókna węglowego,
  • komputer pokładowy wyświetlający wszystkie parametry jazdy,
  • dedykowana aplikacja na smartfona umożliwiająca zdalną komunikację,
  • prędkość maksymalna: 80 km/h.

 

E-Moto AGH składa się z 25 osób z trzech kół naukowych. SKN Mechaników z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki – koordynator projektu – zajmuje się konstrukcją, napędem i częścią mechaniczną pojazdu, SKN Hydrogenium z Wydziału Energetyki i Paliw odpowiada za układ zasilania oraz baterię, SKN Telephoners z Wydziału Informatyki Elektroniki i Telekomunikacji zajmuje się komunikacją bezprzewodową. Opiekunem naukowym projektu jest dr inż. Krzysztof Zagórski.

Osobami odpowiedzialnymi za poszczególne części są:

  • team leader: Maciej Padamczyk,
  • część mechaniczna: Jacek Krupa, Michał Lachendro, Wiktor Nowak, Jarosław Ilnicki,
  • kompozyty: Albert Rembisz,
  • elektronika i oświetlenie: Adam Guzik, Mateusz Bochyński,
  • elektryka i napęd elektryczny: Tomasz Muszyński, Maciej Padamczyk,
  • baterie:
    - koordynator zespołu ds. zasilania: Sylwester Bednarczyk,
    - laboratoryjne testy ogniw Li-ion: dr inż. Dominika Baster, dr inż. Andrzej Kulka, Łukasz Kondracki, Sławomir Kot,
    - projekt i konstrukcja baterii akumulatorów: Kacper Cichy, Mateusz Chołody, Piotr Paziak, Paweł Obal, Szymon Sendłak, Filip Hartman,
    - ładowanie i battery management system: Gabriela Ważny, Dawid Przyczyna, Marcelina Bury,
  • telekomunikacja: SKN Telephoners: Krystian Bytnar, Tomasz Spyrka, Michał Lewicki, Andrzej Małota, Paweł Kozłowski,
  • druk 3D: Artur Gęgotek, Marek Machnicki,
  • marketing: Szymon Kurpiel i Maciej Majewski.


Debiutujący na zawodach SmartMoto Challenge, które odbyły się w dniach 6-9 lipca w Barcelonie, E-Moto AGH zajął czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej. Studenci z AGH okazali się najlepsi w trzech konkurencjach: autocross – przejazd toru przez dwóch kierowców, slalom na asfalcie oraz rozwiązania mechaniczne motocykla i układ hamulcowy. Drużyna została też uznana za najlepiej prezentujący się nowy zespół podczas zawodów. Sędziowie szczególnie docenili całą część mechaniczną. Studenci zapowiadają, że powstanie kolejny motocykl z myślą o kolejnym starcie za rok.