Przejdź do treści Przejdź do stopki
Aktualności

Aktualności

„Burza Mózgów AGH” inspiruje do działania

30 czerwca 2015 r. w Akademii Górniczo-Hutniczej odbyła się I edycja „Burzy Mózgów AGH”. Zwieńczeniem pokazu najciekawszych projektów studenckich była oficjalna premiera trzeciego w historii Bolidu AGH Racing.

 

 

Zgromadzonych gości przywitała prof. Anna Siwik, Prorektor ds. Studenckich AGH, fot. Szymon Sroka

 

1. Projekt Maja – nagradzany w Niemczech i w Polsce system monitorowania ula i zarządzania pasieką, którego autorem jest Wojciech Sojka – student Wydziału Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Inżynierii Biomedycznej.


To system sensorowy umożliwiający monitorowanie rodzin pszczelich wewnątrz uli, dzięki czemu można szybko ocenić stan pasieki bez czasochłonnego przeglądu każdej z rodzin. Zadaniem urządzeń jest zbieranie danych pomiarowych i wysyłanie ich do zewnętrznej bazy danych, gdzie mogą być dowolnie przetwarzane. Analiza danych pochodzących z wielu pasiek daje szansę na wypracowanie lepszych mechanizmów ochrony pszczół, a także nowoczesnych systemów zarządzania pasiekami m.in. poprzez wyznaczanie terenów przyjaznych pszczołom. Połączenie innowacyjnych technologii i mądrości natury otwiera możliwości tworzenia inteligentnych – i co najważniejsze – skutecznych rozwiązań.

 

Wojciech Sojka przedstawia projekt MAJA, fot. Szymon Sroka

 

 

Projekt MAJA, fot. Szymon Sroka

 

2. Drukarka 3D z klocków LEGO – drukarka w całości (poza głowicą) zbudowana z klocków LEGO jest dziełem studenta Piotra Palczewskiego z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki.

 

Pomysł na skonstruowanie pierwszej na świecie drukarki 3D wykonanej z elementów LEGO zrodził się z konieczności wyboru tematu pracy inżynierskiej. Ambicją studenta było stworzenie czegoś oryginalnego. Szybkie prototypowanie jest obecnie topowym tematem, każdy chce prototypować przy pomocy drukarek 3D. Zbudowanie drukarki o wymiarach: 35 cm wysokości i długości oraz 26 cm szerokości pochłonęło 3 tys. zł. Obszar roboczy to prostopadłościan o wymiarach 13 x 10 x 10 cm. Proces drukowania zaczyna się od modelowania pożądanego obiektu, co można zrobić w dowolnym programie typu CAD, następnie zapisuje się go w formacie STL, a na koniec kopiuje do programu, który tnie model na poszczególne warstwy i przekazuje drukarce kody, dzięki którym maszyna wykonuje zaprogramowaną pracę. Żyłka ABS w głowicy jest podgrzewana do 230 st. C i wypływa z niej już stopiona. Przesuwając się po zaprogramowanych trajektoriach, buduje model nakładając kolejne warstwy i bardzo szybko zastyga.

 

 

Prezentacja drukarki 3D z klocków LEGO, fot. Jolanta Kozik

 

 

Drukarka 3D z klocków LEGO, fot. Jolanta Kozik

 

3. Pojazd buggy – zbudowany przez studenta Wydziału Odlewnictwa Dawida Musiała.

 

Głównym celem studenta było zbudowanie pojazdu zdolnego do jazdy w ekstremalnych warunkach. Jednoosobowy pojazd miał być lekki, szeroki, zwrotny z silnikiem umieszczonym centralnie wraz ze skrzynią przenoszącą moc na tylną oś. Historia Buggy rozpoczęła się w 2006 r., kiedy przyszły student AGH był jeszcze w gimnazjum, a z pomocą młodemu konstruktorowi przyszedł jego kuzyn, który wtedy skończył Wydział Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej na AGH i miał doświadczenie w tej dziedzinie. Wspólnie złożyli klatkę i część zawieszenia oraz osadzili silnik. Na tym etapie projekt został zaniechany. Do buggy Dawid Musiał powrócił podczas studiów – tym razem z nieocenioną pomocą kolegów. Setki godzin pracy oraz nieprzespane noce opłaciły się.

 

 

Na scenie Dawid Musiał, fot. Szymon Sroka

 

 

Pojazd Buggy, fot. Jolanta Kozik

 

4. Nóż ze stali damasceńskiej – autorstwa Estery Machoń i Remigiusza Błoniarza, studentów Wydziału Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej, wyróżniony w tym roku na prestiżowej konferencji w Orlando na Florydzie.

 

Studenci AGH zdobyli wyróżnienie podczas prestiżowej międzynarodowej konferencji naukowej w Orlando w Stanach Zjednoczonych. Uznanie jury zdobył stworzony przez nich nóż typu handżar wykonany z samodzielnie wytworzonej stali damasceńskiej. Istotą konkursu było zaprezentowanie przez uczestników wykonanych przez nich ostrzy, które miały mieć wymiary od 20 do 120 cm długości. Do rywalizacji stanęło 25 uczelni, głównie z USA. Studenci Metalurgii z AGH byli jedynymi reprezentantami Polski. Przy ocenianiu projektów jury brało pod uwagę kilka aspektów, m.in. jakość i wykonanie samego ostrza, prezentację wideo projektu czy szczegółowy raport z poszczególnych etapów wytwarzania ostrza (analizę chemiczną, materiałową, wytrzymałościową). Podium konkursu zostało obsadzone przez uczelnie amerykańskie. Studenci AGH otrzymali jedyne przyznane wyróżnienie (Honorable Mention). Młodzi metalurdzy nad skomplikowanym projektem handżaru pracowali przez kilka miesięcy w ramach prac Koła Naukowego Przeróbki Plastycznej Metali Hefajstos. Wytopy materiału na nóż odbywały się przy współudziale Koła Metalurgii Surówki i Stali. Warto zaznaczyć, że tego rodzaju stal, używana i wytwarzana od czasów starożytnych do średniowiecza, uznawana jest za jeden z najbardziej tajemniczych materiałów, trudnych do rozszyfrowania nawet dla specjalistów z zakresu inżynierii materiałowej. Naszym studentom udało się odtworzyć ten rodzaj stali z dużą dokładności i starannością. Jak podkreślają twórcy noża, jego wykonanie nie byłoby możliwe bez współpracy z Muzeum Narodowym w Krakowie, które umożliwiło studentom dostęp do oryginalnych zabytków wykonanych ze stali damasceńskiej.

 

Estera Machoń i Remigiusz Błoniarz, fot. Szymon Sroka

 

Nagrodzony nóż ze stali damacneńskiej, fot. Jolanta Kozik

 

5. Aero Team AGH – samolot autorstwa studentów z ekipy Aero Team AGH, który w debiucie na zawodach SAE AeroDesign w Kalifornii zdobył trzy srebrne medale.


Studenci AGH, debiutujący na zawodach SAE AeroDesign w Kalifornii, zakończyli zawody ze wspaniałym wynikiem, zdobywając łącznie 3 srebrne medale. Podczas zawodów ekipa Aero Team ILK AGH zdobyła trzy srebrne medale:

  • w klasyfikacji ogólnej klasy Advanced (za amerykańskim University of Akron),
  • za raport techniczny,
  • za największą dokładność zrzutu.

Akademię Górniczo-Hutniczą reprezentowali studenci Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki: Tomasz Frąk, Piotr Górny, Adrian Stępień, Patryk Straś, Artur Szwed oraz Piotr Wiśniowski. Opiekunem naukowym studentów kierunku Mechatronika był prof. Tadeusz Uhl. Zadaniem młodych inżynierów z całego świata (76 zespołów m.in. z USA, Indii, Japonii, Kanady, Meksyku czy Chin) było zbudowanie zdalnie sterowanego modelu tzw. samolotu udźwigowego. Samoloty rywalizują w trzech klasach: Micro, Regular oraz Advanced. Modele samolotów oceniają m.in. przedstawiciele NASA i Boeinga, a wygrywa drużyna, która zdoła wynieść jak największy ciężar w powietrze (przy jak najmniejszej masie własnej modelu). W rywalizacji liczą się także prezentacja modelu (m.in. ocena materiałów użytych do konstrukcji) oraz precyzja, z jaką ładunek niesiony przez samolot zostanie zrzucony do celu na ziemi.

 

 

AERO TEAM ILK AGH, fot. Szymon Sroka

 

AERO TEAM ILK AGH - jeden z modeli startujący w Kalifornii, fot. Jolanta Kozik

 

6. AGH Space Systems – rakieta i sonda planetarna, która – także w debiucie – dała studentom zespołu AGH Space Systems zwycięstwo w organizowanych m.in. przez NASA międzynarodowych zawodach CanSat Competition w Teksasie.

 

Historycznym sukcesem zakończył się występ zespołu AGH Space Systems na największych i najbardziej prestiżowych zawodach CanSat Competition w Teksasie. Celem zawodów była symulacja podróży sondy przez atmosferę planety z jednoczesnym pobieraniem kompleksowych danych telemetrycznych podczas opadania. W etapie finałowym młodzi konstruktorzy mieli za zadanie zaprezentować możliwości skonstruowanej przez nich sondy planetarnej, która, wyniesiona przez rakietę na jeden kilometr, zbierze informacje o atmosferze i planecie. Studenci AGH, będący jedynymi reprezentantami Polski, okazali się najlepsi na świecie, pokonując 59 zespołów między innymi ze Stanów Zjednoczonych, Kanady, Indii, Wielkiej Brytanii czy Turcji. Dla studentów z Koła Naukowego „Cyborg” był to debiut w zawodach organizowanych przez Amerykańskie Towarzystwo Astronautyczne, Amerykański Instytut Lotnictwa i Astronautyki oraz NASA. Drogę do finału nasi studenci utorowali sobie już znakomitymi wynikami w eliminacjach. W skład zespołu wchodzi siedmioro studentów z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki: Adam Kurzak (lider zespołu), Bartosz Postulka (konstrukcja mechaniczna), Bartosz Moczała (elektronika), Jakub Rachucki (stacja naziemna), Robert Betka (system kontroli lotu), Weronika Mrozińska (system bezpieczeństwa ładunku) oraz Tomasz Fuchs (mechanika i organizacja). Opiekunem zespołu jest dr hab. inż. Tomasz Buratowski.

 

AGH Space Systems, fot. Szymon Sroka

 

 

AGH Space Systems, fot. Szymon Sroka

 

7. Premiera trzeciego w historii bolidu wyścigowego AGH Racing – zespół bierze udział w zawodach Formuły Student.

 

Czym różni się nowy bolid od starego? W tym roku zastosowane zostało zawieszenie typu PULL-ROD, czyli drążek przenoszący drgania z koła na podwozie, jest ustawiony w dół – powoduje to, że jest on ciągnięty podczas natrafienia pojazdu na wybrzuszenie w nawierzchni. Ze względu na ograniczoną przestrzeń w samochodzie jest to o wiele bardziej skomplikowane rozwiązanie od zawieszenia typu PUSH-ROD, ale pozwala na umiejscowienie amortyzatorów najniżej jak to możliwe. Wszystko to w myśl maksymalnego obniżenia środka ciężkości. Mechanicy dużą wagę przywiązali również do doboru odpowiedniego ogumienia, ponieważ jest to najważniejszy pojedynczy element w samochodzie, decydujący o przyczepności. Tego roku zdecydowali się na opony marki HOOSIER, które odznaczają się m.in. najwyższym współczynnikiem tarcia w stosunku do innego dostępnego ogumienia. W powstającym bolidzie dodatkowo zastosowane zostały stabilizatory, aby uzyskać większą kontrolę nad transferem masy. Skupiono się także nad optymalizacją konstrukcji zawieszenia poprzez łożyskowanie i budowę  rockerów (przegubów łączących drążek pull-rod z amortyzatorem). Na podstawie zeszłorocznych doświadczeń zniwelowano również nadmierne opory w układzie zawieszenia przez usprawnienie połączeń ruchomych. Amortyzatory to kolejne po oponach najważniejsze elementy w aucie. Odpowiadają za utrzymywanie ciągłego kontaktu kół z nawierzchnią poprzez odpowiednie wytłumianie drgań przenoszonych na nadwozie. Zastosowane zostały amortyzatory Cane Creek Double Barrel, dostarczone przez firmę BFG Suspension, z możliwością regulacji tłumienia szybkich i wolnych prędkości, co pozwoli zmaksymalizować przyczepność samochodu podczas pokonywania nierówności. Są to odpowiedniki legendarnych Ohlins TTX25 MKII, używanych przez czołowe teamy FSAE. Ważną zaletą tych amortyzatorów jest ich niewielki rozmiar, co w dużym stopniu wpłynęło na możliwość zastosowania systemu typu pull-rod (w szczególności w tylnym zawieszeniu). Istotną kwestią, jeśli chodzi o tego typu pojazd, jest jego waga. Podczas budowy każdego z samochodów mechanicy starają się, aby jego masa była jak najniższa. Dużą rolę odgrywa tutaj bardzo lekka konstrukcja wahaczy, które wykonane są z aluminium w połączeniu ze stalą lotniczą T45. Pod uwagę warto też wziąć felgi marki BRAID typu monoblock. Obręcz i rotor w tego typu felgach tworzą jedną całość i nie ma możliwości ich rozłączenia, a waga nowego samochodu jest o prawie 50 kg mniejsza w porównaniu do poprzedniego modelu. Opiekunem naukowym ponad 40-osobowego zespołu AGH Racing jest dr inż. Daniel Prusak.

 

 

Oczekiwanie na premierę nowego bolidu - AGH Racing w komplecie, fot. Szymon Sroka

 

Nowy bolid AGH Racing, fot. Jolanta Kozik

 

Stopka