Menu
  • Link do mapy serwisu
  • Strona główna AGH
  • News
  • AGH Main Page
 
29.11.2016

AGH w klastrze na rzecz rozwoju elektromobilności


Sygnatariusze listu intencyjnego o utworzeniu klastra na rzecz rozwoju elektromobilności

Akademia Górniczo-Hutnicza wraz z firmą Solaris oraz grupą polskich przedsiębiorstw i uczelni technicznych podpisała list intencyjny o utworzeniu klastra na rzecz rozwoju elektromobilności. 

 

Sygnatariusze listu zadeklarowali wolę współpracy między innymi w obszarze rozwoju konstrukcji autobusów elektrycznych, baterii oraz sposobów ich ładowania. Łączna wartość projektów badawczo–rozwojowych, które chcą realizować członkowie klastra to ponad 100 mln złotych.

 

W skład klastra, który został nazwany „Polski Autobus Elektryczny – łańcuch dostaw dla elektromobilności”, weszły: Akademia Górniczo-Hutnicza, Politechnika Poznańska i Politechnika Warszawska oraz takie firmy jak: EC Grupa, Ekoenergetyka Polska, Impact Clean Power Technology, Medcom, Instytut Napędów i Maszyn Elektrycznych KOMEL, SKB Drive Tech. Liderem przedsięwzięcia jest firma Solaris.

 

Działamy w obszarze elektromobilności już od 2001 roku, kiedy to rozpoczęliśmy produkcję trolejbusów. Następnie przyszedł czas na autobusy hybrydowe i wreszcie w roku 2011 zaprezentowaliśmy pierwszy polski autobus bateryjny. Dzisiaj jesteśmy jedną z najbardziej zaawansowanych technologicznie firm w tym segmencie w Europie. Widzimy na tym polu dalszy ogromny potencjał do rozwoju i chcemy wprowadzić elektromobilność w transporcie publicznym w Polsce i w Europie na jeszcze wyższy poziom. Dlatego postanowiliśmy nawiązać bliską współpracę z najlepszymi w tym obszarze firmami w naszym kraju. Jestem przekonany, że dzięki temu osiągniemy efekt synergii i dalszą przewagę konkurencyjną nie tylko na rynku krajowym, ale także na rynkach światowych – mówi o utworzeniu klastra dr inż. Dariusz Michalak, Wiceprezes Zarządu firmy Solaris.

 

Celem powołanego klastra jest współpraca na rzecz rozwoju e-mobilności w szczególności autobusów elektrycznych i komponentów służących do ich budowy, które będą oparte na rozwiązaniach technicznych wypracowanych w Polsce. Prace rozwojowe dotyczyć będą w szczególności: opracowania dedykowanej konstrukcji autobusu miejskiego dla pojazdów elektrycznych, zarządzania energią w celu poprawy operacyjności pojazdów elektrycznych, poprawy parametrów technicznych napędów elektrycznych oraz magazynów energii, opracowania innowacyjnych metod ładowania baterii, wypracowania nowych standardów w obszarze kształcenia kadr inżynierskich w zakresie e-mobility.

 

W tej chwili wartość kilkunastu projektów, które chcą wspólnie realizować członkowie porozumienia oceniana jest na ponad 100 mln złotych. Mają one być realizowane zarówno ze środków własnych, ale także przy współudziale funduszy pozyskanych z innych źródeł.

 

Nie ukrywamy, że bardzo liczymy na wsparcie finansowe z programów, które są zapowiadane przez rząd w ramach projektu e-bus i towarzyszących mu działań. Jako polskie przedsiębiorstwo o największym w naszym kraju doświadczeniu w budowie i sprzedaży autobusów elektrycznych wraz z naszymi partnerami gwarantujemy efektywne wykorzystanie tych środków i skuteczną komercjalizację wypracowanych rozwiązań – dodaje Dariusz Michalak.

 

Członkowie klastra nie wykluczają możliwości dołączenia do niego innych firm działających w obszarze e-mobilności.

 

Firma Solaris do tej pory sprzedała już ponad 100 autobusów elektrycznych, które jeżdżą m.in. w: Austrii, Czechach, Hiszpanii, Niemczech, Szwecji i w Polsce. Tylko w ostatnich tygodniach Solaris podpisał umowy z PKM Jaworzno oraz MPK Kraków na dostawy łącznie 42 autobusów elektrycznych. 

 

Solaris Bus & Coach S.A. jest czołowym w Europie, polskim producentem autobusów miejskich Solaris Urbino, trolejbusów Solaris Trollino, autobusów międzymiastowych Solaris InterUrbino, autobusów specjalnych oraz tramwajów Solaris Tramino. Od momentu uruchomienia produkcji w 1996 roku firma wytworzyła ponad 14 000 pojazdów, które jeżdżą po drogach 30 krajów w ponad 600 miastach. Przedsiębiorstwo wprowadziło na rynek polski autobusy niskopodłogowe i w krótkim czasie zdobyło pozycję lidera w tym segmencie, utrzymując ją po dziś dzień. Firma zatrudnia 2300 osób w Polsce i blisko 500 osób w swoich zagranicznych oddziałach.


All rights reserved © 2017 Akademia Górniczo-Hutnicza