Przejdź do treści Przejdź do stopki
Aktualności

AGH sprawdza trendy w kształceniu i buduje ofertę dla inżynierów i inżynierek przyszłości

Kolaż z sześciu zdjęć przedstawiających obrazowo dziedziny inżynierskie: sztuczną inteligencję, kosmos, robotykę, ochronę środowiska.

AGH sprawdza trendy w kształceniu i buduje ofertę dla inżynierów i inżynierek przyszłości

Akademia Górniczo-Hutnicza przygotowała raport dotyczący kluczowych kompetencji inżyniera/inżynierki przyszłości. Wyniki badań mają być wsparciem w skutecznym konstruowaniu oferty kształcenia dla studentów i studentek. Zmapowane w dokumencie umiejętności będą wzmacniane przez cały okres edukacji. Tym samym absolwentki i absolwenci opuszczający mury uczelni będą jeszcze lepiej przygotowani do wyzwań stawianych przez różnorodne rynki pracy.

AGH sięga do 2040 roku

Kim w przyszłości ma być inżynier/inżynierka, jakie kompetencje ma posiadać, jak budować atrakcyjną ofertę kształcenia, jakie typy gospodarek wyłaniają się w świecie popandemicznym, ale także niestabilnym geopolitycznie – to tylko niektóre pytania na które odpowiada raport przygotowany na zlecenie AGH przez zespół infuture.institute. Horyzontem czasowym badań był rok 2040.

Oddajemy w Państwa ręce drogowskaz, którym sami będziemy się posługiwać w ciągu najbliższych lat. Kompetencje inżyniera/inżynierki przyszłości wskazują, w jakim kierunku chce podążać Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, kogo będziemy kształcić i jak będziemy dostosowywać się do dynamicznych zmian w świecie napędzanym technologią. W dobie silnych przeobrażeń społecznych, kulturowych, geopolitycznych chcemy wzmacniać w naszych studentach i studentkach, absolwentach i absolwentkach cechy oraz umiejętności niezbędne do sprawnego poruszania się w rzeczywistości, która jest cyfrowa, zautomatyzowana i nasycona sztuczną inteligencją – wyjaśnia prof. Jerzy Lis, Rektor AGH.

Zmapowanie kompetencji inżyniera/inżynierki przyszłości było ważne dla władz uczelni z kilku powodów:

Zależało nam na pozyskaniu wiedzy, w oparciu o którą będziemy rozbudowywać naszą strategię działania na najbliższe lata. Dzięki wskazaniu kluczowych kompetencji przyszłości jesteśmy w stanie jeszcze precyzyjniej kształtować naszą ofertę i odpowiadać na potrzeby młodych ludzi. Wreszcie dzięki wskazówkom pozyskanym z raportu możemy wyznaczać nowe, do tej pory nieobecne w uczelniach obszary badawcze – dodaje prof. Jerzy Lis.

Dynamicznie zmieniający się rynek pracy, pojawiające się nowe gałęzie przemysłu, powstające nowe firmy są dla uczelni, w tym dla AGH, determinantami zmian w obszarze kształcenia czy prowadzonych badań. Aktywność w obszarach, które jeszcze kilkanaście lat temu były nieobecne w polskich uczelniach, jak np. inżynieria kosmiczna, to jasny przykład tego, że uczelnie muszą wyprzedzać zmiany, a oferta kształcenia uwzględniać prognozowane zawirowania na rynkach pracy.

Kształcenie technologicznego humanisty

Jednym z najważniejszych wniosków, który płynie z raportu jest konieczność przedefiniowania roli inżyniera przyszłości. Aktualne trendy wskazują, że coraz mocniej będzie zacierała się granica miedzy naukami ścisłymi, technicznymi i humanistycznymi. Z tego zaś nowego krajobrazu wyłania się obraz człowieka o szerokiej wiedzy cyfrowej, ale równocześnie bogatego w wiedzę z obszaru zmian środowiskowych, ekonomicznych czy geopolitycznych.

Opieramy kształcenie w AGH na kilkunastu kluczowych dyscyplinach naukowych. To są nasze filary badań, kształcenia, twórczego poszukiwania. Jednak tendencje dotyczące najbliższych lat wyraźniej wskazują na konieczność odejścia od technokratycznego rozumienia świata i skoncentrowanie wysiłków na edukacji technologicznych humanistów – ludzi o rozbudowanych zdolnościach cyfrowych czy technologicznych, ale wyposażonych równie solidnie we wrażliwość społeczną pozwalającą im z uwagą śledzić zmiany w społeczeństwach, otaczającym świecie czy w środowisku.

Inżynierka/inżynier opuszczający mury AGH w Krakowie w ciągu najbliższych dziesięcioleci będzie jeszcze bardziej świadom tego, że swoją pracą i szerokim interdyscyplinarnym spojrzeniem przyczynia się do poprawy jakości życia na Ziemi.

Kompetencje inżyniera przyszłości

28 zdefiniowanych przez infuture.institute kompetencji podzielono w raporcie na kilka obszarów tematycznych. Autorzy wyróżnili kompetencje:

  • cyfrowe,
  • społeczno-humanistyczne,
  • związane z zarządzaniem i etyką,
  • projektowe i kreatywne.


Wśród zmapowanych umiejętności przyszłości na uwagę zasługują m.in.:

  • biegłość cyfrowa (digital literacy): zaawansowana umiejętność korzystania z technologii cyfrowych i oceny informacji w sieci,
  • cyfrowa współpraca (digital collaboration): umiejętność współpracy i komunikacji z ludźmi, ale także z tzw. aktorami nie-ludzkimi (np. woda ma posiadać prawa do czystości czy do ochrony) w środowisku cyfrowym,
  • etyka sztucznej inteligencji (AI ethics): stosowanie zasad moralnych w projektowaniu, wdrażaniu i stosowaniu sztucznej inteligencji, zapewniając równowagę między innowacją a odpowiedzialnością społeczną,
  • zarządzanie kontekstem klimatycznym (climate dimensions literacy): zrozumienie i wdrażanie różnorodnych aspektów zmian klimatycznych.
  • myślenie adaptacyjne (novel and adaptive thinking): kreatywne i elastyczne podejście do rozwiązywania problemów oraz zdolność do dostosowywania się do zmieniających się sytuacji,
  • zarządzanie niepewnością (uncertainty management): umiejętność dostosowywania się człowieka do zmieniających się warunków, adaptacja do otoczenia oraz podejmowania decyzji w warunkach niepewności.

Badania przeprowadzone dla AGH posłużą m.in. do wskazywania kierunków rozwoju samej edukacji, która odbywa się w czasach nacechowanych niestabilnością i szybkimi zmianami. Już teraz chcemy projektować kształcenie dla zawodów, które dopiero pojawią się na rynkach pracy i tym skuteczniej odpowiadać na zapotrzebowanie młodych ludzi oraz gospodarek krajowych i światowych – podsumowuje prof. Jerzy Lis, Rektor AGH.

Raport „Kompetencje inżyniera przyszłości” (plik pdf)

Stopka